'Tekući pilav'
Dnevni atlas
Zašto se u nekim državama vozi lijevom stranom ceste? Čak trećina zemalja u svijetu i danas koristi ovaj sistem, koji u mnogima stvara nelagodu i nesigurnost
Vožnja lijevom stranom ceste mnogima od nas može predstavljati veliki izazov. Navikli smo se držati desne strane, oslanjajući se na ustaljene obrasce i pravila u prometu. Međutim, kada se nađemo u situaciji gdje je vožnja drugom stranom neizbježna, često osjećamo nelagodu i nesigurnost. Prilagođavanje na vožnju lijevom stranom ceste zahtijeva promjenu načina razmišljanja i brze reakcije pa sve što smo naučili o vožnji moramo zamijeniti suprotnim načelima, što može biti zbunjujuće i zahtijevati dodatan napor koncentracije. No, kako je zapravo sve krenulo i zašto se u nekim državama i dalje vozi na lijevoj strani ceste?
TRADICIJA NASTALA U KOLONIJALNOJ BRITANIJI
Vožnja lijevom stranom bila je tradicija nastala u kolonijalnoj Britaniji. Kad bi vitezovi jahali na konjima, desnom rukom vitlali bi mačem. Stoga bi jahali s lijeve strane kako bi mogli bolje napadati svoje neprijatelje, piše revijahak.hr. Budući da su Britanci usvojili jahanje i vožnju lijevom stranom, zemlje kao što su Australija, Novi Zeland, Indija i druge nacije koje su Britanci kolonizirali uglavnom voze lijevom stranom. Tu je, naravno, i Japan.
Vozilo se u svijetu lijevom stranom sve do prijelomnog trenutka u SAD-u. Bilo je to vrijeme sjevernoameričke kolonizacije i potrebe za prijevozom pšenice golemim prostranstvima. Tada su se pojavila nova teretna kola koja su se zvala “Conestoga” (po plemenu Irokeza). Veliki teret vuklo je osam mazgi. Čovjek koji je upravljao teretnom kočijom jahao je na leđima posljednje mazge s lijeve strane, a bič je držao u desnoj ruci.
Sve više ovih vozila prisililo je vlasti u Pennsylvaniji da zakonom promijene i reguliraju smjer putovanja. Od 1792. godine u Americi se vozi s desne strane. Francuska je prva slijedila američki primjer jer je morala regulirati promet. Naime, sve veći broj teretnih kočija također je stvarao kaos.
Britanija, koja je izgubila SAD nakon Rata za neovisnost, nije bila voljna prihvatiti bilo kakav utjecaj svojih bivših transatlantskih kolonija. Što se tiče ostatka Starog kontinenta, on se odmah uključio u novi trend, proširen Napoleonskim ratovima i velikim pokretima trupa, koje je trebalo organizirati na cestama, navodi revijahak.hr. Posljednje dvije zemlje koje su u Europi promijenile stranu u vožnji su Švedska i Island, a bilo je to 1967., odnosno 1968. godine.
GDJE SE DANAS VOZI LIJEVOM STRANOM CESTE?
Danas lijevu stranu ceste u vožnji koriste brojne države, a neke od njih su Irska, UK, Tajland, Japan, Australija, Malta, Barbados, Bruneji, Indija… Zapravo, u Europi postoje još četiri zemlje u kojima se vozi lijevom stranom kolnika. To su Velika Britanija, Republika Irska, Malta i Cipar.
Statistički podaci pokazuju da u prometu desnu stranu ceste danas koristi oko 66 posto svjetskog stanovništva, dok 34 posto zemalja koristi lijevu stranu. Isto tako, oko 70 posto svih puteva i ulica na svijetu ima pravilo vožnje desnom stranom ceste.