Iako su istospolni brakovi zabranjeni, žene u ovoj državi se udaju za starije udovice kako bi pobjegle od nasilnih muškaraca

Pleme Kuria i tradicija sklapanja istospolnih brakova u zemlji gdje su zabranjeni
piše Putni Kofer

Pripadnice plemena Kuria koje živi na području regije Mara u istočnoj Africi slijede dugogodišnju tradiciju „nyumba ntobhu“, što u prijevodu znači „kuća žena“, a označava tradiciju sklapanja istospolnih brakova među ženama. Ovaj običaj karakterističan za područje Tanzanije potječe iz davnina, a starijim ženama bez muških nasljednika dozvoljava se da stupe u brak s mlađom ženom koje onda pak ostvaruju pravo nasljeđivanja te sigurnost od nasilnih muškaraca. Iako ovako sklopljeni brakovi nemaju nikakve veze s romantikom i seksualnošću, najčešće znače priliku za novi život bez nasilja i osude okoline.

BIJEG OD AGRESIVNIH MUŠKARACA I NEIMAŠTINE

Nacionalni park Serengeti i prekrasna obala Tanzanije idealna su i česta mjesta na koja mladenci dolaze proslaviti svoju ljubav i provesti medeni mjesec. U tim oazama mira vrijeme provode uživajući u luksuznim resortima i romantičnoj opijenosti koju donosi tanzanijski zalazak sunca. Za njih, to zvuči kao savršen početak filmske ljubavne priče. Ipak, za žene s druge strane planine Serengeti brak predstavlja nešto potpuno suprotno.

U tim predjelima one se ne bude u istom krevetu niti nose prstenje kao obećanje uzajamne privrženosti, ali se svakog jutra dižu u zoru kako bi zajednički obrađivale polja, a uvečer kupale i stavljale djecu na spavanje. U Tanzaniji su istospolni brakovi još uvijek ilegalni, a homoseksualna orijentacija se sve više osuđuje pa čak i kažnjava. Dakle, slijeđenje tradicije tzv. „kuće žena“ nikako nije vezana uz ljubavne odnose, već predstavlja bijeg od neimaštine i čvrste ruke muškaraca u obitelji.

Ljubav, opraštanje i tolerancija: kako izgleda život budističkih redovnika na Tibetu

PLEME KURIA: ŽENE NEMAJU PRAVO NA VLASTITI DOM, NOVAC I HRANU, A ČAK I U BRAKU S MUŠKARCEM NISU SIGURNE

U regiji Mara pleme Kuria čini većinu populacije, a statistike pokazuju da je više od 78 posto ženskih pripadnica izloženo obiteljskom nasilju. Zato je „kuća žena“ postala njihov jedini spas te sve popularniji oblik zajedništva koji danas čini 20 posto svih kućanstava na tom području. Udajući se za starije udovice bez nasljednika, mlađe žene mogu sebi i svojoj djeci osigurati egzistenciju koju su dotad ugrožavali nasilni muškarci. Također, činjenica jest da u Africi, kao i u mnogim državama Bliskog istoka, nasljedno pravo odnosi se isključivo na muškarce. Žene ne smiju posjedovati zemlju, stoku, vlastiti novac i hranu te su u potpunosti ovisne o muškim članovima obitelji.

Budući da žive u izuzetno konzervativnom društvu, žene su još uvijek izložene genitalnom sakaćenju, nerijetko žive u poligamiji te su prisliljene na sklapanje maloljetničkih brakova. Neke od njih udaju se sa samo 13 godina, njihove obitelji za miraz plaćaju 9 krava, a čak ni tada nemaju osiguranu egzistenciju jer u slučaju muževe smrti, prema zakonu pripadaju njegovoj obitelji koja će odlučiti o njezinoj sudbini. Nije neobično da ju prisiljavaju na brak s drugim muškarcima iz obitelji poput braće, ujaka i bratića, a nekada čak i za starije udovice, samo kako bi ju na neki način mogli prodati u druge ruke.

LJEPOTA ŽENSKE SOLIDARNOSTI ILI NASTAVAK AGONIJE?

Mnoge udruge koje se bore za ljudska prava propituju etičnost i dobrobiti ovakve vrste utočišta jer ponekad samo repliciraju neke od oblika obiteljskog nasilja. Smatraju da mlade žene nakon sklapanja novog braka i ostvarivanja prava na imovinu nisu dovoljno sigurne, a čak niti njihova djeca jer ona od tada pripadaju obitelji starije supruge. Iako mlađe bračne partnerice smiju imati seksualne odnose s muškarcima izvan zajednice te s njima mogu imati i djecu, ona zakonski pripadaju starijim suprugama i njihovim obiteljima. To je također još jedan razlog zašto postoje slučajevi kada nekadašnje udovice prisiljavaju svoje mlađe supruge na seksualne odnose s muškarcima.

Na ulici preskaču uplakane bebe kako bi otjerali zlo: neobični španjolski običaj kojem se protivi Katolička crkva

Uzevši u obzir da i ovakva bračna zajednica nije uvijek ono što žena smatra najboljim za sebe, moramo se zapitati je li nyumba ntobhu tradicija koja zbližava ove žene ili produljuje njihovu agoniju? Na svu sreću, zaista se pokazalo da većina njih dobiva novu priliku i zaštitu za sebe i svoju djecu. Ipak, ovakvi običaji ne rješavaju gorući problem rodne neravnopravnosti i obiteljskog nasilja. No nastojanje društva i države da svojim stanovnicima omogući minimalne životne uvjete dostojne čovjeka, uvijek je vrijedno pohvale!

Traženje odgovora u svetom jezeru, dimu i snovima: kako se bira Dalaj Lama, vođa tibetanskog budizma?
PODIJELI: