Iako je zakonom zabranjeno, sve više Kirgistanaca odlučuje se za brak s nekoliko žena. Evo zašto one pristaju na ulogu druge supruge

Poligamija u Kirgistanu
piše Putni Kofer

Iako zabranjena još od sovjetskih vremena, poligamija u Kirgistanu je jedan od gorućih društvenih problema koji unazad dva desetljeća unosi nemir u svakodnevicu. Svake godine raste broj inicijativa i projekata koji ženama nastoje osigurati normalne životne uvjete bez ulaženja u ovakav oblik bračne zajednice. Ipak, mnoga istraživanja govore da usprkos zabrani te društvenoj osudi njihov broj raste. Kako je to biti žena u Kirgistanu i zašto nerijetko pristaju na ulogu druge supruge, saznajte u nastavku.

ŽIVOT ŽENA U KIRGISTANU: PONEKAD JE SUNCE U ŠVICARSKOJ SREDIŠNJE AZIJE NAKLONJENO SAMO MUŠKARCIMA

Država s gotovo 250 sunčanih dana godišnje zvuči kao obećana zemlja. Zbog nevjerojatno lijepe prirode koja ga okružuje, Kirgistan je dobio i nadimak Švicarska Središnje Azije. No mnogim ženama u ovome društvu ne sja sunce. Njihov položaj diktira ukorijenjeni patrijarhat koji oblikuje životna prava i svakodnevicu bez obzira na zakone.

U Kirgistanu je suprug vlasnik svega. Od stana, kuće, vikendice pa sve do automobila i kućnog budžeta, sve je u njegovim rukama. On odlučuje o obiteljskoj dinamici, odlascima na ljetovanja, odgoju djece, financijama i gotovo svakom segmentu svakodnevnog života. U slučaju da žena odluči napustiti muža, vjenčani se listovi često „zagube“ pa ona ne može dokazati svoja prava na imovinu. Zato je ponekad jedini izbor postati druga žena, udovoljiti željama muškaraca i živjeti u poligamnoj zajednici koja je u ovoj državi zakonom zabranjena.

BOLJE BITI DRUGA ŽENA, NEGO RAZVEDENA

Više je razloga zbog kojih je poligamija u Kirgistanu sve češća pojava. Osim jakog utjecaja religije koja nije uvijek blagonaklona prema ženama, raspad sovjetskog saveza i ekonomska kriza doveli su do sloma morala što je pak rezultiralo normalizacijom poligamije. Ona postoji u ruralnim jednako kao i u urbanim sredinama. Muškarci nerijetko biraju još jednu suprugu zbog prestiža i povećanja ugleda u društvu. One pak pristaju i ostaju u takvim brakovima jer su ekonomski ovisne te tako ostvaruju pravo na imovinu.

Mnogim je ženama stalo do ostvarenja statusa supruge jer tako njihova djeca dobivaju oca te se automatski poboljšava njihov tretman u zajednici. U konzervativnom Kirgistanu na razvod se gleda s osudom, zbog čega žene ostaju u poligamnim aranžmanima te zadržavaju brak pod svaku cijenu. Položaj razvedene žene je toliko nesiguran da je bolje ostati u braku, čak i onda kada nije jedina.

UNATOČ TOME ŠTO JE ZABRANJENA, POLIGAMIJU U KIRGISTANU PODRŽAVAJU DRŽAVNI ČELNICI I OSOBE IZ JAVNOG ŽIVOTA

U posljednjih 20 godina, pitanje poligamije u Kirgistanu često dolazi na dnevni red, a primjeri iz prakse svjedoče o tome da ju podržavaju državni čelnici i uglednici svojim životnim stilom. Naime, sada već pokojni muftija republike koji je u javnosti bio izuzetno popularan u svoju je obitelj doveo još jednu ženu. Svoj je čin opravdavao „humanim namjerama” da dotadašnjoj dadilji koja je radila u njegovoj kući pomogne prehraniti djecu i obitelj. Iako njegova prva supruga nije bila oduševljena, on je inzistirao jer time osigurava da kirgistanske djevojke ne traže sreću izvan svoje domovine.

Sličan slučaj se dogodio nekoliko godina kasnije kada je još jedan ugledni muftija morao podnijeti ostavku nakon što je u javnost isplivala nedolična snimka s nepoznatom ženom. Braneći se od optužbi za preljub i izvanbračnu vezu, izjavio je da je već četiri godine u braku s tom djevojkom. Uz ne tako veliku osudu javnosti dočekala ga je podrška simpatizera.

GOTOVO TREĆINA KIRGISTANACA KAŽE DA POZNAJU OSOBE KOJE ŽIVE U POLIGAMNOJ ZAJEDNICI

Nedostatak ženske solidarnosti nas uvijek posebno zatekne. Jedan od takvih primjera je istup novinarke Nazire Begim koja je javno izjavila da poligamija može iskorijeniti prostituciju i obiteljsko nasilje u Kirgistanu. Ona duboko vjeruje da pravi musliman nikada neće dići ruku na svoju suprugu pa je bolje biti druga žena nego jedina supruga. Njezina logika zasniva se na prioritetu očuvanja nacija i kaže da je glavna uloga žene ona majčinska. Tvrdi i da vjerojatno svaki Kirgistanac ima dvije, ako ne i tri žene, ali to je samo jedna od izjava kojima želi opravdati svoje stavove.

Ipak, takve senzacionalističke izjave nije moguće provjeriti jer poligamni brakovi u Kirgistanu su ilegalni. Prema nekim UN-ovim istraživanjima, velik broj žena u starosti od 15-49 godina je u nekom trenutku živio u takvoj zajednici. Drugi su istraživači otkrili da više od 20% Kirgistanaca podržava poligamne brakove, a njih skoro 27% je reklo da među svojim prijateljima i rođacima znaju osobe koje žive u poligamiji. Po svemu sudeći, još jednom se pokazalo da samo zato što nešto ne vidimo ne znači da ne postoji.

PODIJELI: