Magični zeleno-plavi vrt usred pustinjskog grada po kojem je prosut pepeo slavnog dizajnera

Foto: Shutterstock

Botanički vrt Majorelle jedna je od najpoznatijih znamenitosti marokanskog grada Marrakesha. Mjesto je to na kojem, usred vreve grada, rastu kaktusi, bugenvilije i ostalo cvijeće i drveće iz raznih krajeva svijeta. Jedan od najčarobnijih i najtajnovitijih vrtova u Maroku prostire se na 9000 četvornih metara, a sastoji se od labirinta uličica okruženih zelenilom i zgrada jarkih boja. Park Majorelle ima zanimljivu povijest, a pod tim je imenom zaštićena i točno određena nijansa plave boje.

VRT JE OSMISLIO FRANCUSKI SLIKAR MAJORELLE, PO KOJEM I DANAS NOSI IME

Vrt je osmislio francuski slikar Jacques Majorelle koji ga je počeo uređivati 1922. godine.  Zamislio ga je kao mjesto mira, svojevrsni botanički laboratorij u koji je počeo donositi biljke iz svih krajeva svijeta. On je živio u Maroku u vrijeme kad je ta zemlja još bila francuski protektorat, a vrt i svoju kuću u njemu uređivao je koristeći maursku i kubističku arhitekturu. U vrtu posebno prevladava živopisna nijansa plave boje, koja je i inače česta u Maroku.

NOVI ŽIVOT UDAHNUO MU JE YVES SAINT LAURENT OSAMDESETIH GODINA 20. STOLJEĆA

Kad je Majorelle pred kraj života upao u financijske probleme morao je prodati imanje. Kupili su ga 1980. slavni dizajner Yves Saint Laurent i njegov partner Pierre Bergé, koji su Maroko prvi put stigli 1966. godine. Restaurirali su i obnovili imanje, te uselili u nekadašnju vilu Jacquesa Majorellea, koju su preimenovali u Vilu Oaza. Njegova zaklada i danas upravlja ovim fascinantnim prostorom, koji je u potpunosti otvoren za javnost. Dizajner je poželio da nakon smrti njegov pepeo bude rasut po vrtu, a i danas je tamo uređen njegov memorijal.

BUJNI VRT, SLIKARSKI STUDIO, BERBERSKI MUZEJ I IZLOŽBA PLAKATA LAURENTOVIH REVIJA

Park je od mirne oaze u posljednjih deset godina postao najposjećenija atrakcija Maroka s oko milijun posjetitelja godišnje. No posjetiti ga se svakako isplati. Bujni vrt, krajolik prošaran kaktusima, lukovi od bambusa, jezerca s ljiljanima i prepoznatljive plave zgrade prava su šarena oaza u srcu Marrakesha, pustinjskog grada crvene i smeđe boje. U vrtu je oko 300 vrsta biljaka s pet kontinenata, nekadašnji Majorellov slikarski studio jarko plave fasade, te berberski muzej koji čuva oko 600 izložaka posvećenih ovom domicilnom narodu. U jednoj se prostoriji mogu razgledati i plakati Yves Saint Laurenta, a tik uz vrt nalazi se i muzej posvećen dizajneru s brojnim originalnim kreacijama.

MAJORELLE PLAVA ZAŠTIĆENA JE U UREDU ZA INDUSTRIJSKO I KOMERCIJALNO VLASNIŠTVO

Prepoznatljiva nijansa plave boje iz vrta zakonski je zaštićena pod imenom Majorelle plava kod Marokanskog ureda za industrijsko i komercijalno vlasništvo. Francuski ju je slikar pod svojim imenom zaštitio prije smrti 1962. godine i do danas je park jedino mjesto gdje se prodaje ova nijansa. Iako nije ni prvi ni zadnji koji je zaštitio boju, lokalno stanovništvo na to ne gleda baš sa simpatijama. Jarko plava je, naime, oduvijek bila dio marokanske baštine i često je korištena u kulturi ove zemlje. To je posebno vidljivo u gradovima kao što su Chefchaouen, Asilah i Tetouan.

MOŽE LI SE UOPĆE ZAŠTITI BOJA I ŠTO TO ZNAČI ZA NJEZINU UPOTREBU

Brojne korporacije zaštitile su nijansu boje na svom logotipu i tako neku boju učinile svojom legalnom imovinom. Zakoni o intelektualnom vlasništvu to dozvoljavaju. Važno je napomenuti da to ne znači da su oni stvorili ili posjeduju boju. Drugi ga mogu slobodno koristiti, sve dok se radi o različitim robama ili uslugama. Lokalni umjetnici u Maroku, koji i sami oduvijek koriste ovu boju, pitaju se zašto je zaštita uopće dozvoljena privatnoj osobi. Nije im jasno kako uopće možeš posjedovati boju, to je kao da pjevač posjeduje zvuk, a ne samo pjesmu.

LOKALNO STANOVNIŠTVO NIJE SRETNO, TA SE BOJA U MAROKANSKOJ KULTURI KORISTI STOLJEĆIMA

Park Majorelle jedino je mjesto gdje se prodaje ova nijansa plave akrilne boje pod imenom Majorelle. Prava na trgovačke znakove zaštićena su od zemlje do zemlje, tako da bi tvrtka za boje u drugoj zemlji mogla prodati živopisnu akvamarin boju s oznakom “Majorelle blue”. Međutim, firme radije igraju na sigurno i umjesto toga nude gotovo podudaranje, odnosno slične alternativne nijanse.

Ono što nitko ne može osporiti je utjecaj koji je park koji je Majorelle stvorio, zajedno s bojom koja u njemu prevladava, na percepciju Maroka i turistički razvoj Marrakesha. Francuski slikar, a nakon njega i dizajner iz iste zemlje, od vrta su stvorili atrakciju prepoznatljivu u cijelom svijetu. Najpoznatiju upravo po jarko plavim zgradama.

Pročitajte još