“Pijana pruga” u Istri zabavna je i fotogenična, ali krije mračnu priču iz vremena kad je građena

Foto: Srećko Vukov/ GoWild
piše Putni Kofer

Istra uistinu skriva brojne zanimljivosti i atrakcije. Od slikovitih gradića u unutrašnjosti, poznatih priobalnih turističkih gradova, fascinantnih prirodnih fenomena, slapova, brda i uređenih pješačkih i biciklističkih staza, ovdje zaista svatko može pronaći nešto za sebe. A jedna od manje poznatih zanimljivosti koja se sve češće obilazi prilikom posjeta najvećem hrvatskom poluotoku je i “pijana pruga” u Istri.

Nerazvikani gradovi u Europi koje vrijedi posjetiti ovog proljeća: osvajaju ljepotom, šarmom, arhitekturom i životom koji teče njihovim ulicama

IZGRAĐENA JE U TRI GODINE KAKO BI SE UGLJEN LAKŠE PREVOZIO DO LUKE U RIJECI

Riječ je dijelu dionice između Lupoglava i Štalije koja je neravna, nakrivljena, vijuga, a kako se njome više ne prometuje, izvor je mnoštva zabavnih fotografija na društvenim mrežama. Građena je od 1948. do 1951. godine, a ideja je bila da se omogući jednostavniji prijevoz ugljena iz istarskih rudnika do luke u Rijeci. U zlatno doba istarskog rudarstva, krajem pedesetih i početkom šezdesetih godina, prugom je prolazilo i po sto vagona ugljena dnevno.

POSLJEDNJI VLAK NJOME JE PROŠAO 1999. I OD TADA PROPADA

Kako su se zatvarali istarski ugljenokopi prometa je bilo sve manje, a posljednji je vlak prošao ovim tračnicama 1999. godine. Pruga je pala u zaborav, nije održavana, a obilne kiše pokrenule su i klizišta. Tako je jedan dio pruge urušen, tračnice su ostale pričvršćene za drvene pragove, ali su se iskrivile i na nekim dijelovima doslovno vise. Poprimile su zanimljiv i fotogeničan izgled i ubrzo su prozvane “pijanom prugom”.

PIJANA PRUGA U ISTRI DANAS JE TURISTIČKA ATRAKCIJA, EVO KAKO JU POSJETITI

Dio pruge koji je najzanimljiviji nalazi se podno Učke, blizu naselja Kožljak. Parkirati možete u mjestu Zagrad, kod crkve svetog Križa, gdje u blizini možete razgledati i kožljanski kaštel. On se prvi put spominje 1102. godine, a podignut je na mjestu prapovijesne histarske gradine. Od crkve će vam do “pijanog” dijela nekadašnje prometnice trebati oko 15 minuta šetnje u smjeru Šušnjevice.

Nedaleko od Zagreba pronašli smo izletište u kojem hrana ima okus kao iz bakine kuhinje, okruženo je zelenim brežuljcima i mirom sela i prirode

KOLIKO VREMENA ODVOJITI ZA IZLET I ŠTO JOŠ VRIJEDI VIDJETI

Ako ne obilazite cijelu zatvorenu dionicu nego samo “pijani” dio, ta je šetnja prilično kratka. Za šetnju i fotografiranje treba vam najviše pola sata do sat, pa je posjet prugi idealno planirati kao dio nekog većeg izleta u ovaj kraj. Ako se ipak odlučite prehodati veći dio pruge, pratit će vas miris kadulje i prekrasni pogledi na obronke Parka prirode Učka i Čepićko polje.

GRADNJA NIJE BILA NI VESELA I ZABAVNA, RADNICI SU OD PRISILNOG RADA BJEŽALI PREKO GRANICE

Unatoč tome što ova zanimljivost nosi veselo i zabavno ime, priča iz njezine gradnje nije nimalo vedra. Gradila se na radnim akcijama, koje su tada nazivane “dobrovoljnim radom”, premda većina radnika nije željela biti tamo. Zbog jakog vjetra koji je puhao, nazivana je u vrijeme gradnje i “sibirskom prugom”. Za gradilište je nedostajalo radne snage, pa su radnici u Istru dovoženi iz svih dijelova Jugoslavije, a mnogi su Istrijani pobjegli u inozemstvo kako bi izbjegli prisilni rad.

Kako se zasad čini, nema planova ni potrebe prugu obnoviti za željeznički promet pa ju lokalne vlasti ostavljaju kakva je. Kad već ne služi svojoj primarnoj svrsi, pijana pruga danas je popularna i zabavna turistička atrakcija.

PODIJELI ČLANAK