Zanimljivosti o Veneciji koje niste znali

Mjesta

Grad kanala, gondola, karnevala, stakla i čipke: 10 stvari koje niste znali o Veneciji

Povijesne zgrade, kanali umjesto cesta, svjetski poznati karneval i raskošne maske, slikovite gondole… Venecija je bez sumnje jedan od najpoznatijih talijanskih, pa čak i europskih gradova, a kako je relativno blizu svih dijelova naše zemlje, oduvijek je omiljeno odredište brojnih Hrvata. Venecija je toliko popularna da je prije krize uzrokovane koronavirusom smišljala ozbiljne strategije kako smanjiti broj turista, a tijekom prvog lockdowna prije godinu dana svijet su obišle fotografije kanala čistih od mulja prvi put u nekoliko desetljeća. Kad su odjednom nestali turisti, u kanalima su se nakon dugo vremena mogle vidjeti i ribe. Ovaj neobičan grad na sjeveru Italije krije i neke tajne: u nastavku donosimo zanimljivosti o Veneciji koje možda niste znali!

Grad Marakeš u Maroku
BISER MAROKAFascinantan i intenzivan "crveni grad", dom najluđeg trga i najljepšeg vrta na svijetu, uvukao mi se pod kožu: spaja kaos i red, povijest i eleganciju, ruralno i urbano
Nastavi čitati

LEŽI NA 118 OTOKA KOJE RAZDVAJA 150 KANALA

Venecija se sastoji od 118 otoka, od kojih su neki povezani pješačkim mostovima kojih je u gradu čak 400. Do drugih, poput poznatih Murana, Burana ili Torcella, može se doći samo brodom. Grad je sagrađen od milijuna okamenjenih trupaca, uglavnom drva johe koje je otporno na vodu. Velik je broj tih trupaca donesen iz susjednih zemalja, među kojima je, dakako, i Hrvatska. Cijela Venecijanska laguna zaštićena je UNESCO-va baština.

VENECIJA JE DUGO BILA NEOVISNO CARSTVO, I TO VRLO MOĆNO

Mletačko carstvo trajalo je od 697. do 1797. godine, ukupno više od 1000 godina! Na samom kraju 18. stoljeća osvojio ga je Napoleon, nakon čega su uslijedila desetljeća borbe za prevlast u gradu, da bi na kraju 1866. pripao Kraljevini Italiji. Na vrhuncu svoje moći, u 14. stoljeću, Mleci su vladali područjem sve do Krete, a pod njihovim su upravljanjem bili i, primjerice, Zadar i crnogorski Kotor. Venecija se nalazila u srcu Europe, na idealnoj lokaciji za trgovinu između Europe, centralne Azije i Bliskog istoka. Carstvom je vladao dužd, a i danas je jedna od najvećih atrakcija Venecije upravo Duždeva palača.

IMAMO VODIČ!Barokni grad na sjeveru Hrvatske, koji nazivaju „mali Beč“, ima sve za savršen zimski izlet: najljepši advent u zemlji, divan dvorac, živopisne kavane i slastičarne
Nastavi čitati

ZABRANJENI SU AUTI, ALI I BICIKLI I SKATEBOARDI

U centru grada nema automobila, oni se ostavljaju u predgrađu, a u samom gradu ulogu cesta preuzimaju kanali premošteni brojnim mostovima. Manje je poznato da u Veneciji nije dozvoljena niti vožnja biciklima, rolama ili na skateboardu. Ako vas ulove da s nekim od ovih prijevoznih sredstava olakšavate obilazak, slijedi masna kazna.

GRADOM VOZI OKO 400 GONDOLA, A NEKAD IH JE BILO PUNO, PUNO VIŠE

Danas se svih 400 gondola u gradu koristi za turističke svrhe, no nekad su imućni Mlečani koristili gondole kao prijevozno sredstvo, jednako kao što su u drugim gradovima koristili kočije i konje. U prošlosti je u gradu bilo oko deset tisuća gondola, koje su prevozile ljude i robu, no danas se za to koriste moderni motorni brodovi. Godišnje licencu za vozača gondole dobije tek tri do četiri osobe, a posao se često prenosi s oca na sina. Tečaj za dobivanje licence uključuje 400 sati treninga i edukacije, a polaže se i ispit iz poznavanja povijesti i kulture Venecije. Prema nekim izvorima, samo je jedna žena dobila dozvolu za vozačicu gondole u tisuću godina dugoj povijesti. To je bilo 2010. i nije, čini se, pokrenulo trend uključivanja žena u ovu profesiju. Boja gondola propisana je zakonom – sve moraju biti crne.

ISTINA JE, VENECIJA TONE

Analize su pokazale kako grad tone jedan do dva milimetra svake godine. Razlog su prirodne pojave, poput pomicanja Jadranske ploče na kojoj Venecija leži, ali i ljudsko djelovanje – pretjerana gradnja i izvlačenje vode iz kanala tijekom prošlog stoljeća.

RASKOŠNE MASKE NISU BILE SAMO UKRAS

Danas omiljeni suvenir iz Venecije, raskošno ukrašene maske koje se prodaju u različitim veličinama i bojama, zaštitni su znak slavnog venecijanskog karnevala. Maske, međutim, imaju tisuću godina dugu povijest i u početku su se koristile kako bi prikrile lice prilikom nepoćudnih djela, prvenstveno onih koje nije odobravala crkva. 

NAJUŽA ULICA I JEDNA OD NAJSTARIJIH TRŽNICA NA SVIJETU

Venecija je dom najuže ulice na svijetu: to je Calle Varisco, koja je široka tek 53 centimetara. Nezaobilazna atrakcija je i tržnica Rialto, koja se nalazi nedaleko od istoimenog mosta. Rialto je otvoren 1097. godine i na istoj se lokaciji već tisuću godina prodaje hrana, začini i najrazličitija roba!

TRG SVETOG MARKA JEDINI JE “TRG” U GRADU

Centralno mjesto u gradu i najvažniji orijentir za obilaske je Trg svetog Marka na kojem se nalazi i istoimena bazilika. Zanimljivo je da je toranj te bazilike jedna od najnovijih građevina u Veneciji. Podignut je 1912., nakon što se prethodni urušio deset godina ranije. Ovo je jedini trg u gradu (Piazza San Marco), a svi ostali se, zbog veličine ne zovu piazza (trg) nego campi (polja).

VENECIJA JE POZNATA PO ČIPKI I STAKLU

Slavna ručno rađena venecijanska čipka proizvodi se na otoku Burano, dok je po kvalitetnom staklu i staklenim proizvodima poznat otok Murano. Oba proizvoda stoljećima su cijenjena u cijelom svijetu, a koristili su ih i brojni kraljevi, vladari i pape. Otoci Murano i Burano neizostavna odredišta za izlet prilikom posjeta Veneciji.

STANOVNIŠTVO VENECIJE SE RAPIDNO SMANJUJE

U samo trideset godina, broj stanovnika Venecije pao je sa 120.000 na samo 55.000. Razlog su porast cijena i troškova života uslijed nekontroliranog turističkog rasta. Neki su stručnjaci predvidjeli da će ovim tempom, ako se nešto ne napravi, grad ostati bez stalnih stanovnika do 2030. Prije pandemije, Veneciju je posjećivalo 20 milijuna turista godišnje, a najbolnija točka zbog zagađenja i broja turista koji u gradu ništa ne troše bili su ogromni kruzeri. Ostaje za vidjeti kako će ovaj turistički reset uslijed pandemije koronavirusa utjecati na nastavak turističkih aktivnosti u gradu koji je posljednjih godina u svijetu postao sinonim za “prekomjerni turizam”.

Aktualno

Pročitajte još