Svijet umjetnosti uvijek iznova oduševljava, iznenađuje i opčinjava, a jedno od imena koje vrijedi zapamtiti – i iza kojeg se skriva osoba koja će učiniti sve nabrojano – jest Jon Foreman. No, on nije ‘tipični’ umjetnik čija ćete originalna djela pronaći u nekoj galeriji ili muzeju. Vjerojatnije je, naime, pogotovo ako se nađete u području Pembrokeshirea u Walesu, da ćete na neko od njegovih dijela stati…
JEDAN OD PREDSTAVNIKA TZV. LAND ARTA
Naime, Jon Foreman je tzv. land artist, odnosno jedan od predstavnika suvremenog umjetničkog pravca ‘land art’. Riječ je o pravcu koji se razvio u Sjedinjenim Američkim Državama na prijelazu iz 1967. na 1968. godinu, a podrazumijeva umjetnikovu intervenciju u okoliš u kojem se nalazi, u sklopu čega i on sam postaje dio umjetničkog dijela.
Umjetnička djela nastala pod nazivnikom land arta često ukazuju na neko od gorućih tema današnjice, primjerice klimatske promjene i očuvanje okoliša, a sastavni dio takvog umjetničkog djela jest promjenjivost. U slučaju Foremanovih dijela, to nerijetko bude plima ili val koja odnosi ono što je on stvorio sa sobom, ostavljajući za vječnost samo fotografiju.
UMJETNIČKI PROJEKT POD IMENOM ‘SCULPT THE WORLD’
Foreman za svoje umjetničke kreacije, koje nerijetko odlikuje nesvakidašnja nježnost i ljepota, koristi materijal koji pronalazi u prirodi. To je, primjerice, kamenje, koje mu je, kako je i sam rekao u jednom od intervjua, jedan od omiljenih materijala. Ima tu i naplavnog materijala, lišća, školjki… Stvarao je umjetnička djela i od pepela, komadića pronađenog stakla ili pak drugih vrsta otpada.
Ponekad su njegova djela minimalističke minijature. Ponekad su to ogromne slike u pijesku ili pak mandale koje se protežu u duljinu i do 100 metara, a čija se stvarna ljepota može doživjeti samo iz zraka. Njegova su dijela, isto tako, ponekad izrazito kratkovječna – nerijetko vodi trku s plimom. Ponekad potraju samo 10-ak minuta, a sva su dio njegova umjetničkog projekta Sculpt the World (isto ime nosi i njegova internet stranica).
TERAPEUTSKI UČINAK STVARANJA UMJETNIČKOG DJELA
Foremanov kreativni čin odlikuje ‘izostanak’ fiksnog plana. U svom stvaralaštvu puno toga prepušta trenutku, kaže, a sam čin stvaranja umjetničkog djela doživljava kao ‘suradnju s prirodom’, dok mu je omiljeno ‘platno’ zaljev Lindsway u Pembrokeshireu, kraj čijih je predivnih plaža i odrastao. “Njegova umjetnička praksa nije samo nešto u čemu uživa, nego je ona za njega i terapija, bijeg od stresova svakodnevnog života”, istaknuto je i na samoj Foremanovoj stranici.
ZA NAPRAVITI UMJETNIČKO DJELO TREBA MU I PO ČETIRI SATA
Sa skulpturom i land artom počeo se baviti još dok je bio na fakultetu, iako je već prije eksperimentirao s različitim materijalima i idejama. Danas, kada ode na neku plaža u svom kraju kako bi umjetnički stvarao, rekao je za www.escueladeartes.org, za samu kreaciju obično potroši oko četiri sata. Fasciniran je kamenjem i načinima na koji se njime može manipulirati, primjerice na temelju boje kamenja, oblika do kuta pod kojim ga se slaže. Nerijetko, nakon što završi svoju umjetničku kreaciju, čeka i trenutak njezina nestanka i pokušava uhvatiti taj trenutak ‘udarca’, odnosno njegova nestanka.