Susjedi su se udružili i od napuštene benzinske postaje napravili originalan, mali kafić u koji stane samo četvero ljudi. Ubrzo je postao najpopularniji u gradu

Foto: Kiosk

Jeste li znali da je Norveška drugi najveći potrošač kave u Europi? Možda im omiljeni napitak pomaže prebroditi oštre zime, no činjenica jest da Norvežani kavu piju svaki dan – i to u prosjeku čak četiri šalice! I zato je poželjno imati omiljeni kafić, u kojem ćete se osjećati kao da ste kod kuće, a stanovnici Osla upravo to dobili su prije tri godine. Kafić nosi ime Kiosk! i ponosi se titulom jednog od najmanjih kafića u norveškoj prijestolnici. Unutarnji prostor ovog kafića može primiti samo četvero ljudi, ali zato ima veliko dvorište sa stolovima i stolcima na kojima će vas preko zime dočekati i topli, vuneni pokrivači.

U PROBITKU IM JE POMOGLA POZORNOST NA DRUŠTVENIM MREŽAMA

Kafić Kiosk! ima i četvero zaposlenika – neki od njih vrlo su iskusni baristi, ali svima, bez obzira na prijašnje radno iskustvo, osigurana je i plaćena obuka. Ovo simpatično mjesto za ispijanje kave apsolutni je hit na Instagramu, što dokazuje i rastući broj pratitelja iz cijelog svijeta. „Sve je počelo 2021., kad smo kraj stare garaže/autoservisa pronašli benzinsku crpku iz 1935. godine. Ondje smo planirali otvoriti servis za bicikle pod imenom Whee!, no osnivači istog htjeli su imati i lijepi caffe bar u sklopu stare benzinske.

Zato su me, u potrazi za ljudima koji znaju voditi kafić, kontaktirali na Twitteru. S obzirom na to da sam već 10 godina u poslu s kavom, pristao sam im pomoći. Pronašao sam najbolje aparate za kavu (isporučila ih je tvrtka rRebel iz Osla), najbolju kavu i okupio najbolje ljude koje sam poznavao. Kiosk! se brzo pokazao kao vrlo uspješan projekt, u čemu nam je puno pomogla velika pozornost tiska i društvenih mreža,“ kaže nam Sverre Colbjørnsen, menadžer kafića.

KAVA IZ VRHUNSKIH PRŽIONICA I PRODAJA CVIJEĆA

Osim kave, svojim kupcima nude i svježa peciva koja im se dostavljaju petkom, često organiziraju i prodaju cvijeća, a imaju i vlastiti merch – torbe, majice i kape s njihovim logom koji prikazuje Pegaza (krilatog konja) Peggyja. Isti je, naime, 1930-ih bio i logotip već spomenute benzinske postaje Mobile Oil. „Mi smo mala trgovina, s malim prihodima i malim troškovima, koja se nastoji fokusirati na što više dobrih stvari, to je zapravo naša filozofija. Ali budući da smo neovisni, možemo birati ono što zbilja želimo.

Tako gostima nudimo kavu iz različitih malih pržionica koje posluju diljem Norveške – Jacu, Langøra i Kaffi samo su neke od njih“, ističe Sverre. Kiosk! je danas u djelomičnom vlasništvu 65 dioničara, od kojih je velika većina blisko povezana s četvrti Galgeberg u kojoj se ovaj kafić nalazi.

SUVLASNICI, NJIH 65, NOVAC SU SKUPLJALI PUTEM CROWDFUNDING KAMPANJE

Vlasnici su se povezali i udružili u jesen 2021. Tad je, naime, pokrenuta crowdfunding kampanja iz koje je izniknuo uspješan biznis. „Jedan od naših glavnih ciljeva bio je pripadanje susjedstvu. Nismo htjeli biti dio gentrifikacijske sile, da nam sa svih strana grada dolaze hipsteri koji samo žele provjeriti novo mjesto koje će im biti zanimljivo dok ne izgube interes. Željeli smo uključiti susjedstvo u posao i u tome smo uspjeli. Dolaze nam cool klinci iz cijelog grada, ali i ljudi iz inozemstva.

Postali smo hit odredište. Znajući da je Oslo jedan od najboljih gradova kave u svijetu, to je zbilja kompliment. Gosti nam kažu da im je jako lijepo vidjeti ovako samostalnu trgovinu i oduševljeni su načinom na koji smo prenamijenili staru benzinsku postaju,“ otkriva menadžer.

KIOSK! KRASI I ŠARMANTNI NORVEŠKI DIZAJN

Šarmantan Kiosk! može se pohvaliti i odličnim norveškim dizajnom. Mari Kanstad Jonsen, ilustratorica i autorica knjiga za djecu, stilizirala im je logo te napravila mural i gredu u boji s prednje strane kafića. Vanjski namještaj, koji je prije korišten u drugom projektu i vjerojatno će trajati još stotinu godina, nosi potpis tvrtke Vestre, vodećeg skandinavskog proizvođača održivog namještaja za urbana i vanjska okruženja. Unutrašnju klupu za sjedenje i taburee izradio je lokalni stolar Sjur Sørgaard, a šank je napravljen od oceanske plastike i proizvod je tvrtke Norwegian Trash, koja se bavi upravo obradom plastike.

TIJEKOM ZIME SU IMALI DVIJE PROVALE, ALI LOPOVI NISU IMALI NIŠTA ZA UKRAST

Iako im posao cvjeta, Kiosk! je, nažalost, imao i nekoliko provala. „Ova zima bila je hladna, na mnogo načina. Norveško gospodarstvo doživjelo je pad kad je središnja banka rekordno povećala kamatne stope. U studenom su svi jednostavno prestali kupovati kavu. Zima je uvijek izazovna za ‘ljetni biznis’ kao što je naš, a neposredno prije Božića potresle su nas dvije provale, koje su se desile skoro pa u istom tjednu.

Nemamo nikakvih dragocjenosti, osim starog iPada, koji je odmah ukraden. Drugi put nije se imalo što ukrasti jer još nismo bili kupili novi iPad. Dakle, lopov je dobio veliko ništa! Morali smo popraviti prozor i promijeniti sve brave, što je zbilja bilo jako skupo, ali idemo dalje,“ rekao nam je Sverre Colbjørnsen.

USKORO PLANIRAJU PREUREDITI I STARU GARAŽU ZA SERVIS BICIKALA

Ovoj ambicioznoj ekipi optimizma i radnog elana ne manjka. „Nakon godinu dana zatvoren je servis za bicikle u garaži, ali krajem ljeta otvorit će se vinski bar. Provjerite Galgeberg Auto, svi ste dobrodošli (neka vas ime ne zavara – ne, nije riječ o automehaničarskoj radionici, nego još jednom odličnom projektu u vlasništvu 57 ljudi, slično kao i s Kioskom!, op.a.),“ najavljuje menadžer Sverre Colbjørnsen, koji je prije nekoliko godina posjetio Hrvatsku, gdje su ga oduševila Plitvička jezera i naša obala za koju kaže da je prepuna skrivenih bisera.

Pročitajte još