U ovom gradu kroz zgradu od 19 katova svaki dan prolazi vlak! Stanarima ne smeta buka, već turisti koji stvaraju nepodnošljive gužve

Foto: Wikimedia Commons

Obično, kad tražimo stan ili kuću, jedna od stavki koju često imamo na umu jest i blizina javnog prijevoza. Što bliže to bolje. I praktičnije, naravno. No, u Kini su tome ‘što bliže to bolje’ dali potpuno novo značenje. Ovo građevinsko čudo, jedno od brojnih u toj dalekoj zemlji, pronaći ćete u gradu Chongqingu, koji je i sam po sebi nevjerojatan, a kratki opis glasio bi ovako – gradska željeznica, odnosno metro, koji prolazi kroz ‘rupu’ u neboderu od 19 katova. Nimalo ne iznenađuje da su spomenuta zgrada i pripadajuća postaja postali – doduše neplanirano – prava turistička atrakcija.

‘ZGRADA S RUPOM’ DIO JE PAMETNO OSMIŠLJENOG GRAĐEVINSKOG PROJEKTA

No, građevinski projekt je bio i više nego planiran, a svijetlo dana ugledao je 2005. godine. Naime, iako bi se na prvu moglo činiti da je zgrada tamo već stajala te da je ‘izdubljena’ za potrebe prolaska linije, to ipak nije slučaj. Naime, sve je bio dio dobro smišljenog građevinskog plana – projekta rezidencijalne zgrade koji će ujedno služiti i kao postaja gradske željeznice s pripadajućim sadržajem. Sukladno tome, prvih sedam katova zdanja služi kao ‘dio postaje’, a 11 katova iznad same postaje kao rezidencijalni dio.

POSEBNA TEHNIKA GRADNJE KAKO BI SE REDUCIRALA BUKA

Ova slavna stanica metroa u 19 katova visokom neboderu zove se inače Liziba, a dio je Chongqing Rail Transit 2. Postaja zauzima prostor od šestog do osmog kata, dok se na prvom katu nebodera nalazi turistički centar Chongqing željeznice te muzej (Liziba Cultural and Creative Theme Museum). U muzeju zainteresirani mogu doznati više informacija o samom sustavu podzemne željeznice u tom gradu, koja je po mnogočemu vrlo jedinstvena, i to ne samo po ‘neboderu koji guta vlak’, no o tome malo kasnije. Kako bi život stanovnicima zdanja bio podnošljiv, postaja i sama pruga građene su na poseban način, s ciljem reduciranja buke. Vlak navodno nije glasniji od perilice.

‘MORAMO IĆI IZNAD, ISPOD ILI PAK – RAVNO KROZ’

Inače, grad Chongqing neobično je mjesto i sam po sebi. Riječ je o planinskom, gusto naseljenom gradu ispresijecanom rijekama u kojem, zbog nedostataka mjesta u horizontali, sve ide uvis. Upravo zbog njegovih visokih zdanja nazivaju ga i ‘gradom planina’, a često su primorani pribjegavati ovakvim dovitljivim rješenjima.

“Naš je grad jako izgrađen, što može predstavljati pravi izazov prilikom traženja mjesta za ceste ili željezničke linije. Ponekad nema mjesta na tlu pa moramo razmišljati da idemo ispod, iznad ili, u ovom slučaju, ravno kroz. Stanovnici grada koji je ubrzan poput ovog, žele se kretati brzo. Produžiti željezničku liniju na ovakav način predstavljalo je kockanje, no isplatilo se”, moglo se čuti od vlasti grada u vrijeme otvorenja postaje Liziba.

‘GRAD MAGLE’ POVRŠINOM JE JEDAN OD NAJVEĆIH NA SVIJETU

Sam Chongqing je rekorder. Naime, istoimena općina, odnosno administrativno područje grada veliko je poput Austrije, te ga se smatra jednim od površinom najvećih gradova na svijetu, iako samo njegovo urbano područje nije najveće. Na području grada živi najmanje 30 milijuna ljudi (ako se računaju i ruralni dijelovi unutar njegovih granica, dok su samoj urbanoj srčiki živi njih oko 23 milijuna). Krajolik koji zauzima pak je nadasve raznovrstan – ima tu planina, riječnih dolina i klanaca te, naravno, rijeka, od kojih je najzvučnija Jangce, treća najduža rijeka na svijetu. Nazivaju ga stoga i ‘grad rijeka’, ali i ‘grad magli’. Naime, poznat je po tamošnjim upornim maglama u koje je zavijen i po 100 dana godišnje.

SUSTAV GRADSKE ŽELJEZNICE KOJI VRVI REKORDIMA – OD NAJDUŽE JEDNOTRAČNE LINIJE DO ‘NAJDUBLJIH’ POSTAJA

Što se tiče tamošnjeg sustava gradske željeznice, Chongqing Rail Transit, njega je formirao upravo opisani krajolik. Zahvaljujući tome nositelj je niza rekorda. Za početak riječ je o najdužem i najprometnijem jednotračnom sustavu na svijetu, dugačkom 98 kilometara, dio kojeg je i linija 3, najduža i najprometnija gradska jednotračna linija. Ona broji čak 56 kilometara.

No, i drugi rekordi su fascinantni. Primjerice, imaju najviši metro most, Caijia Rail Transit Bridge, koji se uzdiže 100 metara povrh rijeke Jialing. U sklopu njega nalazi se i najdublja metro postaja u Kini, i općenito na svijetu – stanica Hongyancun koja se nalazi na 116 metara ispod površine zemlje, ali i druga i treća najdublja u Kini: postaja Hongtudi (94 metara) i postaja Liyuch (76 metara). Grad se može pohvaliti i s najvišom metro postajom na svijetu, Hualongqiao, koja se nalazi na visini od 48 metara, a ima tu i jako dugih mostova specijaliziranih samo za metro. Posebno se ističe, primjerice, 1650 metara dugački Egongyan Rail Transit Bridge preko rijeke Jangce.

Pročitajte još