Znate li da Hrvatska ima morski kanal u kojem je promet reguliran semaforom? Obale su tu udaljene samo 140 metara!

Na hrvatskoj je obali samo jedan morski kanal, odnosno prolaz, koji je reguliran semaforom. Radi se o morskom ulazu u povijesni grad s dva UNESCO spomenika

Foto: Getty Images

Crveno, žuto, zeleno. Već i djeca znaju pravila sigurnog kretanja kopnenim prometom, da na crveno treba stati i pričekati da se upali zeleno. No u morskom prometu pravila su nešto kompliciranija, ovdje nema znaka stop, oznake za glavnu cestu i prometnika koji reguliraju prolaz. Osim na jednom dijelu Jadrana. Znate li da u Hrvatskoj postoji samo jedan morski kanal u kojem je promet reguliran semaforom? Idemo na to zanimljivo mjesto!

PROLAZ ŠIROK SAMO 140 METARA NE DOPUŠTA GREŠKE

Jedino mjesto u Hrvatskoj na kojem u morskom prolazu postoji semafor je kanal svetog Ante na ulazu u Šibenik. Na njegovu najužem dijelu obale su udaljene samo 140 metara pa je plovidba strogo regulirana. Naime, za veće brodove prolazak je moguć samo uz dozvolu signalne postaje, odnosno svjetionika na rtu Jadrija, na samom ulazu u kanal, pisao je svojedobno HRT.

Ovaj je semafor ipak malo drugačiji od onih na cesti. Žuto ne postoji, crveno svijetli uvijek, a zeleno se pali samo na zahtjev. Ovaj morski kanal, jedini reguliran semaforom u Hrvatskoj, je toliko uzak da se ne smije dogoditi da se drva veća broda u isto vrijeme upute u suprotnim smjerovima. Zato se svi veći brodovi moraju javiti u Signalnu postaju Jadrija i zatražiti prolaz i, po potrebi, pričekati dok ne bude slobodan i siguran. U špici ljetne sezone kanalom zna proći i po 500 brodova, pa je sigurnost najvažnija.

KAKO JE INAČE REGULIRANO KRETANJE BRODOVA PO MORU?

No kako je općenito regulirano kretanje morem na kojem nema prometnih znakova i semafora. Međunarodna pravila prvi su put na papir stavljena još u 19. stoljeću, a s vremenom su se nadopunjavala i svaka ih je zemlja prilagođavala svojim potrebama i specifičnostima.

U Hrvatskoj je na snazi Pravilnik o izbjegavanju sudara na moru, a on propisuje različite kategorije plovila i pritom određuje koji su to brodovi koji trebaju ustupiti put drugom plovilu i u kojim situacijama. Tako se, primjerice, navodi da se mali brodovi kraći od 20 metara, bez obzira na vrstu pogona, moraju pri kretanju uklanjati s puta većim brodovima. Isto tako, brodovi koji ulaze u luku, rijeku ili uski kanal ne smiju ometati manevriranje brodovima koji izlaze iz luke, rijeke ili uskog kanala.

Navodi se i zdravorazumska odredba da se svako plovilo mora kretati sigurnom brzinom, biti na odgovarajućoj udaljenosti i „stalno izviđati promatranjem, slušanjem i svim raspoloživim sredstvima prikladnim prevladavajućim okolnostima i uvjetima“.

Pročitajte još