U vlasništvu su svojih očeva, braće i muževa, a tek odnedavno mogu voziti automobile i putovati u druge zemlje: evo kako danas žive žene u Saudijskoj Arabiji

Foto: Shutterstock

Ne smiju čitati modne časopise, nije im dopušteno otići na groblje, na ulici mogu šetati samo u prisustvu muškaraca, ne smiju voziti automobile i bicikle, zabranjeno im je ići na utakmice, razvesti se, kažnjava ih vjerska policija, ne smiju sudjelovati u politici, na glavi moraju imati hidžab, odjeća im mora biti izrađena od guste tkanine… Sve su to vijesti koje su desetljećima stizale iz Saudijske Arabije, najveće države na Arapskom poluotoku koja je kolijevka islama i u kojoj se nalaze dva najvažnija islamska svetišta, Meka i Medina.

U zadnje vrijeme svjedoci smo brojnim fotografijama na društvenim mrežama koje prenose popularni saudijski mediji, a na njima možemo vidjeti mlade žene obučene u šarene abaje kako uživaju u modernim kafićima i trgovačkim centrima saudijskih gradova. Od 2018. stižu i vijesti kako je ukinuta vjerska policija, da je ženama prvi put dozvoljen ulazak na stadione, kako mogu voziti automobile i bicikle te podnijeti zahtjev za putovnicom i studirati u inozemstvu…

S obzirom na to da promjene polako zahvaćaju ovu državu, mnogi se pitaju koje su trenutne društvene prakse koje odražavaju ulogu i život žena u Saudijskoj Arabiji? Aktivisti za ljudska prava slažu se da je došlo do pomaka, ali i dalje tvrde da iza ovih odluka leži snažna politička nespremnost da se iskorijeni diskriminacija žena u pravnom obliku.

MUŠKI SUSTAV SKRBNIŠTVA I DALJE JE PRISUTAN

Svaka Saudijka i dalje mora imati muškog skrbnika, obično oca, muža, brata ili čak sina, čije su odgovornosti pratnja izvan kuće i donošenje važnih odluka u njezino ime. Zakoni o sustavu skrbništva izmijenjeni su i ublaženi posljednjih nekoliko godina. Od 2019. ženama je dopušteno podnijeti zahtjev za putovnicu, putovati u inozemstvo i udati se bez dopuštenja, no potpuno ukidanje ovog sustava još uvijek nije postignuto.

Žene i dalje ostaju zakonski vezane za svog skrbnika, koji može, ali i ne mora poštivati njezin izbor. Obitelji s liberalnijim ili progresivnijim stavovima imaju tendenciju dopustiti ženama veću autonomiju i neovisnost u ostvarivanju vlastitih interesa. Međutim, one koje žive u konzervativnim obiteljima suočavaju se sa strogim društvenim normama i kodeksima.

Štoviše, prema izvješću Human Rights Watcha, žene nerijetko moraju dobiti pristanak skrbnika prije nego što im se dopusti raditi ili primati zdravstvenu skrb. Iako su posljednjih godina saudijske vlasti ukinule brojne zakonske odredbe kada su u pitanju dozvole skrbnika vezane uz rad žena, neki poslodavci to i dalje zahtijevaju i nisu kažnjeni zbog toga.

Sustav muškog skrbništva također povećava rizik da žene ne mogu napustiti nasilne veze. Brojni socijalni radnici, liječnici i odvjetnici svjedoče o nemogućnosti uklanjanja skrbništva nad ženama i djecom, čak i od nasilnih muškaraca. Na primjer, žene mogu podnijeti zahtjev za razvod samo u pojedinim slučajevima kao što je zlostavljanje, ali one koje podnesu podliježu kompliciranim i skupim procedurama. Naposljetku, razvedene žene suočene su s višestrukim izazovima i diskriminacijom zbog izrazito patrijarhalnog društva i percepcije njihovih uloga.

STAVOVI PREMA ŽENAMA I PRAVILA ODIJEVANJA U SAUDIJSKOJ ARABIJI

Iako su zakoni o sustavu skrbništva olakšani posljednjih godina, još uvijek postoje zabrinutosti oko provedbe. Neki se brinu da će muškarci moći formalno ili neformalno zaobići ove propise. U praksi, većina žena i dalje treba odobrenje svojih skrbnika da putuju, udaju se i dobiju posao.

Saudijska Arabija prakticira strogi oblik islama, koji se zove vahabizam, koji zahtijeva, između ostalog, striktno odvajanje spolova, osim ako ste u braku ili srodstvu. To je institucionalizirano kroz odvojeni javni prijevoz, ulaze u zgrade i prostore u restoranima.

Javno iskazivanje ljubavi između suprotnih spolova, čak i ako su u braku, neprihvatljivo je. Kod žena postoji prešutno shvaćanje da njihovo ponašanje (kako se oblače, šminkaju, u kojim se prostorima nalaze) negativno utječe na muškarce.

Donedavno su sve žene u Saudijskoj Arabiji, bile muslimanke ili ne, bile obavezne nositi abaju (dugu, široku odjeću koja tijelo pokriva od glave do pete) i maramu. S obzirom na to da trenutna vlada želi provesti niz kulturnih te društvenih reformi i tako modernizirati zemlju, stroga pravila odijevanja polako se mijenjaju, no muslimanke se i dalje trebaju oblačiti skromno.

DRUGI OBLICI DISKRIMINACIJE

Drugi oblici diskriminacije s kojima se žene u Saudijskoj Arabiji suočavaju uključuju diskriminaciju pri primanju zdravstvenih tretmana i pristranost pri zapošljavanju. Godine 2014. uveden je liječnički etički kodeks prema kojem bi pristanak žene trebao biti dovoljan za liječenje. Međutim, neke zdravstvene ustanove i dalje zahtijevaju pristanak ženinog skrbnika kako bi joj pružile odgovarajuću zdravstvenu skrb.

Iako je Saudijska Arabija uvela niz zakona koji štite zaposlenice, poput zaštite od diskriminacije temeljene na trudnoći i zaštite od nezakonitog otkaza, žene su i dalje znatno potplaćene u usporedbi s muškim kolegama. Također, žene su diskriminirane u pogledu nasljeđivanja jer imaju pravo naslijediti samo polovicu onoga što naslijede muškarci.

SAUDIJSKA ARABIJA SE I DALJE OBRAČUNAVA S NEISTOMIŠLJENICIMA

Da nije sve tako kako prezentiraju mediji iz najveće države na Arapskom poluotoku pokazala je i nedavna vijest kako je saudijska studentica koja se vratila kući na odmor osuđena na 34 godine zatvora jer je imala profil na Twitteru, na kojem je pratila i retvitala objave aktivista.

Presuda protiv Al Šehab najduža je zatvorska kazna koja je izrečena jednoj saudijskoj aktivistici za ljudska prava, što označava eskalaciju u borbi protiv onih koji se ne slažu s politikom prijestolonasljednika Mohammeda bin Salmana. Promjene su bile dio prinčevog plana da modernizira ovu arapsku zemlju. Međutim, osuđivanje mlade djevojke pokazuje da se i dalje na surov način obračunava s neistomišljenicima. 

ŽIVOT ŽENA U SAUDIJSKOJ ARABIJI: PROMJENE IPAK POSTOJE, ALI…

Žene su posljednjih nekoliko godina stavljene u središte društvenih zbivanja jer su njihovi životi bili najviše pogođeni brojnim zabranama. Ukidanje ozloglašene vjerske policije poznate kao „Mutawa” (Organizacija za prevenciju mana i zaštitu vrlina), ukidanje zabrane vožnje ženama, postupno ukidanje rodne segregacije u javnim prostorima i ublažavanje zakona o muškom skrbništvu, transformiralo je temeljne aspekte „rigoroznog” stila života koji je bio prisutan od 1980-ih.

Ove su promjene pozitivno prihvaćene u društvu, posebno kod visoko digitalno pismene mladeži koja teži stvaranju modernijeg načina života, a istovremeno odbacuje tradicionalne vrijednosti. Suprotno tome, u kontekstu ovog prijelaznog razdoblja i u pozadini nadolazeće financijske krize, društvene, rodne i rasne nejednakosti nastavljaju rasti, kao i nepovjerenje prema državnoj birokraciji i privilegiranim elitama.

Pročitajte još