Pogledajte kako izgleda najskuplji i najmoderniji metro na svijetu: u vlakovima bez vozača vozi se 3,6 milijuna putnika dnevno

U glavnom gradu Saudijske Arabije od kraja prošle godine radi novi sustav podzemne željeznice koji je postao i veliki turistički hit

Foto: Shutterstock

Brzi vlakovi bez vozača. Moderne željezničke postaje koje su mala arhitektonska remek djela. Umjetnička djela na zidovima i zeleni, podzemni vrtovi. Novi sustav podzemne željeznice u Rijadu, glavnom gradu Saudijske Arabije, nije samo javni prijevoz već iskustvo koje mnogi uspoređuju s najpoznatijim turističkim atrakcijama. Najveći vozni sustav bez vozača na svijetu otvoren je krajem prošle godine i do danas se njime vozilo više od 100 milijuna ljudi, kako domaćih tako i turista.

METRO SUSTAV VRIJEDAN JE NEVJEROJATNIH 22,5 MILIJARDI DOLARA

Metro vrijedan 22,5 milijardi dolara, otvoren u prosincu 2024., već se naziva “najsjajnijim i najfuturističkijim prometnim sustavom na svijetu”. CNN piše da se radi o najvećem voznom sustavu bez vozača na svijetu, dugom 176 kilometara, s čak šest linija koje povezuju ključne točke grada, od međunarodne zračne luke do financijske četvrti King Abdullah.

KAPACITET METROA JE 3,6 MILIJUNA PUTNIKA DNEVNO

CNN navodi da metro može prevoziti najmanje 3,6 milijuna putnika dnevno. U prvih 11 tjedana zabilježeno je više od 18 milijuna putnika, a već u kolovozu ove godine dočekan je i sto milijunti korisnik. Vlakovi su podijeljeni na tri klase: odvojeni vagoni za samce muškarce, obiteljske vagone te prvu klasu. Unutrašnjost je oblikovala francuska tvrtka Avant Premiere, a motivi na sjedalima nadahnuti su tradicionalnom arhitekturom Rijada. Hrana i piće nisu dopušteni, što osigurava besprijekornu čistoću.

Dvosatna vozna karta stoji četiri rijala (nešto više od jednog dolara), dok se neograničeno putovanje mjesec dana može dobiti za 140 rijala, odnosno 37 dolara. Metro prometuje od 5:30 do ponoći, osim petkom kada vozi od 10 sati.

ŽELJEZNIČKE STANICE KAO ARHITEKTONSKA ČUDA

Od ukupno 85 stanica, četiri se izdvajaju kao arhitektonska čuda: King Abdullah Financial District (KAFD), STC, Western i Qasr Al Hokm. Potonja, smještena u povijesnoj jezgri, otvorena je u veljači 2025. i već je postala atrakcija. Djelo norveškog studija Snøhetta proteže se na 22.500 kvadrata i 40 metara u dubinu. Ima sedam etaža, 17 dizala i 46 pokretnih stepenica, a njezin zakrivljeni čelični krov reflektira povijesne građevine u okolici. U unutrašnjosti putnici mogu zastati u vrtu, razgledati umjetnička djela ili obići trgovine.

IZGLED GLAVNE POSTAJE POTPISUJE STUDIO ZAHE HADID

Zaha Hadid Architects potpisuje dizajn glavne KAFD stanice, s pročeljem koje podsjeća na vjetrom oblikovane pustinjske dine. Ona je ujedno i najprometnija, a povezuje tri linije metroa, monorail i autobusni terminal. Tamo se nalazi i skulptura Alexandera Caldera iz stalne zbirke Riyadh Arta. Njemački studio Gerber Architekten inspirirao se vapnenačkim formacijama za STC stanicu, dok je Western Station djelo saudijske tvrtke Omrania.

Sustav se pokazao iznimno popularnim. Ambiciozni planovi već su u tijeku. Nova sedma linija trebala bi povezati zabavni grad Qiddiya, botanički kompleks King Abdullah Gardens i povijesni Diriyah Gate, piše CNN.

Pročitajte još