
"BLJAK" MANIFESTACIJA
SPOJ POVIJESTI I TEHNOLOGIJE
S više od deset godina kašnjenja, Solun, nakon Atene drugi po veličini grad u Grčkoj, prije samo mjesec i pol dobio je podzemnu željeznicu. Odluka o gradnji donesena je još 2003., kopanja su počela 2006., a prema originalnom planu trebala je biti otvorena 2012. godine. Metro u Solunu na kraju je svečano otvoren čak 12 godina kasnije, o njemu su pisali svi svjetski mediji, a ovih smo dana i sami imali priliku provozati se novim sustavom i provjeriti kako sve funkcionira.
Jedan od razloga što se sve odužilo su brojna arheološka nalazišta na koja su radnici naišli tijekom kopanja. Drugi su razlog, dakako, bile financije i poteškoće s financiranjem skupih radova, ali i istraživanja povijesnih lokaliteta koji su se ukazivali jedan za drugim.
Tome su na kraju Solunjani jako dobro doskočili. Na stanicama podzemne željeznice izloženo je više od 300.000 arheoloških blaga, lokaliteta, predmeta i ostataka povijesnih zgrada, koje su pronađene tijekom radove.
U “utrobu” Soluna ulazimo na stanici u ulici Venizelou. Sve je novo, moderno, blještavo, a čim smo se pokretnim stepenicama spustili niže prema platformama shvaćamo na kakvim je nevjerojatnim lokacijama ovaj metro niknuo. Ostaci zgrada i javnih objekata starih tisućama godina, vizualni prikazi povijesnih lokacija, kamen koji je stoljećima stajao skriven pod ulicama Soluna…
Nekoliko stanica izgleda poput arheološkog muzeja i nevjerojatno su mjesto na kojem se spaja daleka povijest i moderna tehnologija podzemne željeznice.
Tijekom gradnje metroa na nekoliko je stanica provedeno opsežno arheološko istraživanje, najveće u povijesti Soluna, koje je bacilo novo svjetlo na nekadašnji svakodnevni život grada i njegova razvoja. Kod stanice Hagias Sophias otkrivena je nekadašnja glavna cesta u gradu, koja je bila žila kucavica mjesta još od helenističkog doba.
Na ovoj je stanici, tik uz pokretne stepenice, na fantastičan način prikazala slojevitost istraživanja. Na najdubljim slojevima pronađeni su ostaci Helenističke kulture, u nešto višima oni iz rimskom doba, bizantinskog carstva, pa otomanske vladavine… Svaka je od ovih kultura ostavila neizbrisiv trag u gradu, a gradnja podzemne otkrila je mnoge dotad nepoznate detalje.
Među arheološkim predmetima i lokalitetima otkriveno je i oko 50.000 novčića, dva mramorna trga, ogromna fontana i ranokršćanska crkva. Pronađene su i zlatne krune i nakit, i to u više od 5.000 grobova i grobnica duž trase metroa, piše France24. Grčko ministarstvo kulture nazvalo je gradnju ovog metroa najvećim arheološkim iskapanjem ikad provedenim u Grčkoj. Istraživanja su počela 2007. godine i trajala su do 2022.
Metro ima jednu liniju s 13 stanica, dugu 9.6 kilometara, a u planu je gradnja linije 2 s još pet stanica. Vlakovi su kompletno automatizirani, bez vozača, a tračnice su zaštićene staklenom ogradom koja se otvara tek kad vlak stigne na stanicu. Kupovina karata je standardna, na ulazu postoji aparat kakav ima većina svjetskih sustava podzemne željeznice, no primijetili smo da nekoliko aparata već sad ne radi.
Iako je na aparatu jasno pisalo da se može platiti karticom ili gotovinom, uz napomenu da aparat vraća kusur, na kraju nam je na ubačenih 10 eura vratio samo kovanice do 5 eura, a za ostatak smo dobili papir s kojim smo trebali potražiti svojim 5 eura na šalteru. Na šalteru su nam pak rekli da nam ne mogu dati naš ostatak novca do sutra poslijepodne – jer je nedjelja.
Probali smo na šalterima na još nekoliko stanica, i svugdje dobili isti odgovor. Kusur nam mogu vratiti tek u ponedjeljak popodne. s obzirom na to da smo putovali natrag u Hrvatsku, naših pet eura ostalo je solunskom metrou, a nama samo preostaje nadati se da će završiti u nekom fondu za očuvanje vrijedne podzemne baštine.
"BLJAK" MANIFESTACIJA
Nevjerojatna destinacija
BISER NA KRUPI
BISER NA KRUPI
DUBOKO U UTROBI PULE
ŠARMANTNO ŠARENILO
IDEJA ZA ŠTEDLJIVE
DANAS GA OBILAZE TURISTI
BISER SLOVENIJE
OKRUŽEN DIVNOM PRIRODOM
IDEALNO ZA ŠETNJU
IDEJA ZA VALENTINOVO