Što smeta stanovnicima turističkih destinacija? “Problem su gužve, promet, smeće i povećanje svih troškova života”

Veliko godišnje istraživanje na 34.000 korisnika platforme Booking.com ovaj je put u fokus stavilo perspektivu lokalnih zajednica

Foto: Getty Images

Održivost je u svijetu putovanja posljednjih godina postala nezaobilazna tema. Sve je više ljudi svjesno često negativnog utjecaja kojeg turizam i istraživanje destinacija imaju na život lokalnog stanovništva, o načinima da se oni smanje govori se sve glasnije. Booking.com ove je godine deseti put objavio rezultate svog godišnjeg istraživanja korisnika na temu održivosti i ekološkog utjecaja putovanja, a ove su se godine fokusirali na perspektivu lokalnih zajednica i otkrili kako doživljavaju utjecaj u svom mjestu.

VIŠE OD POLOVICE ISPITANIKA SVJESNO JE UTJECAJA PUTOVANJA NA OKOLIŠ

Svijest o održivosti na putovanjima raste, pokazali su rezultati istraživanja u kojem je sudjelovalo 32.000 putnika iz 34 zemlje. Po prvi put više od polovice ispitanih putnika svjesno je utjecaja putovanja na zajednice i okoliš, a njih dvije trećine želi da odredište nakon njihova odlaska bude u boljem stanju nego kada su došli.

Budući da ispitanici ne daju odgovore samo na pitanja o tome kako putuju već i o tome kako doživljavaju turiste koji posjećuju mjesta u kojima žive, zanimljiv je i pogled u svijet lokalnih zajednica u turističkih destinacijama. Iako više od pola ispitanika, točnije njih 57 posto, smatra da turizam ima općenito pozitivan utjecaj na mjesto u kojem žive, izvješće otkriva da su potrebne promjene da bi se odredišta mogla razvijati na održiv način i da bi svi i dalje mogli u njima uživati.

SAMO 16 POSTO ISPITANIKA SMATRA DA TREBA OGRANIČITI BROJ TURISTA U NJIHOVOM GRADU

Gotovo polovica putnika (48 posto) smatra da je intenzitet turizma primjeren u mjestu u kojem žive, ali stanovnici ističu neke od uobičajenih izazova povezanih s turizmom s kojima se suočavaju, kao što su: prometne gužve, bacanje smeća, prenapučenost, ali i rast troškova života. Pa ipak, tek manji broj putnika, njih 16 posto, smatra da je rješenje ograničavanje broja turista u njihovoj lokalnoj destinaciji. Umjesto toga, oni naglašavaju potrebu za ulaganjem u svoje zajednice. Najpoželjnija su ulaganja poboljšani prijevoz, zbrinjavanje otpada i očuvanje okoliša.

NAČELNO VLADA POZITIVAN STAV PREMA TURIZMU I TURISTIMA

Kada je riječ o ponašanju posjetitelja u mjestu gdje žive, više od pola putnika ima pozitivan stav i navode da primjećuju da turisti u mjestu gdje žive često ili uvijek poštuju lokalne običaje i tradicije te da podržavaju lokalne tvrtke. To pokazuje da ima još prostora za poboljšanja, ali je u skladu s njihovim željama u pogledu putovanja, pri čemu ih 73 posto želi da se novac koji potroše vrati lokalnoj zajednici, a 77 posto ih traži autentična iskustva koja predstavljaju lokalnu kulturu.

BROJ LJUDI KOJIMA JE STALO DO ODRŽIVIH PUTOVANJA OD 2016. SE UDVOSTRUČIO

U ovoj je godini na globalnoj razini putovanje na održiviji način i dalje važno većini putnika (84 posto). Kada se osvrnemo na proteklo desetljeće, podaci pokazuju kako je za mnoge to postalo prioritetnije prilikom planiranja putovanja. Još 2016. manje od pola (42 posto) globalnih putnika smatralo je da putuje održivije, a do 2025. godine 93 posto globalnih putnika navode da žele donositi održivije odluke u pogledu putovanja i da su to u određenoj mjeri i činili. Osim povećanja broja putnika koji žele donositi održivije odluke, u proteklih deset godina tijekom kojih Booking.com prikuplja povratne informacije došlo je do promjena u razini svijesti, preferencijama i prioritetima kada je riječ o percepciji putnika o tome što ima pozitivniji utjecaj na lokalna odredišta, zajednice i ekosustave.

PRIHVAĆANJE ODRŽIVIH NAVIKA

Tijekom tog razdoblja mnoge su navike povezane sa smanjenjem otpada i potrošnjom energije postale općeprihvaćenije i ostale su na prvom mjestu kada putnici razmišljaju o utjecaju svojih putovanja. Godine 2020. 43 posto putnika navelo je da su isključivali klima-uređaj ili grijalicu u smještajnom objektu kada nisu bili u njemu, a do 2023. godine taj je postotak porastao na 67 posto.

Ovogodišnje istraživanje pokazuje da putnici ne samo da donose ekološki odgovorne odluke, već i razmišljaju o tome kako njihovo ponašanje utječe na lokalne zajednice i gospodarstvo. Mnogi aktivno nastoje smanjiti svoj utjecaj na odredišta koja posjećuju, bilo tako što traže savjete o putovanjima u druga doba godine (39 posto) ili tako što posjećuju alternativna odredišta da bi izbjegli gužve (36 posto).

KLJUČNO JE ULAGANJE U INFRASTRUKTURU

„Da bi u odredištima i dalje mogli uživati i lokalni stanovnici i posjetitelji, turizam, infrastruktura i inovacije moraju pratiti dobre namjere putnika.“ rekla je Danielle D’Silva, direktorica odjela održivosti u Booking.com-u. „Kao predvodnik u branši putovanja, želimo pomoći putnicima i partnerima da budu sigurni da odluke koje donose pozitivno utječu na odredišta koja posjećuju. To uključuje isticanje hotela i smještajnih objekata s certifikatima o održivosti koje izdaju renomirane treće strane ili pružanje obuke i smjernica smještajnim partnerima, među ostalim i o tome kako najbolje surađivati s lokalnim zajednicama ili smanjiti potrošnju prirodnih resursa.”

„Kada pogledamo u budućnost, također smo optimistični u pogledu moguće uloge umjetne inteligencije i drugih tehnologija. U konačnici putnicima želimo olakšati povezivanje sa širom lepezom lokalnih zajednica i pomoći u širenju pozitivnih utjecaja turizma na više područja.”

Pročitajte još