
SVI STE POZVANI
Simpatični tuk-tuk dolazi u nizu varijanti - kod prilagodbi dizajna i ukrašenosti samo je nebo granica
Što ima tri kotača i niz neobičnih imena? Primjerice, bao-bao, mototaxi, lapa-lapa, tukxi, tum-tum, tempo, baby, bajaj… Odgovor je jednako simpatičan – tuk-tuk! Slikovito je to, čak pomalo smiješno, vozilo koje je svojom praktičnošću osvojilo dobar dio svijeta i olakšalo način života milijuna i milijuna ljudi u prenapučenim urbanim košnicama te postalo jedan od najpoznatijih simbola Azije. No, jeste li se ikada pitali kako je ono, ‘službenim’ imenom motorna rikša, zapravo nastalo i odakle mu ime koje mami smiješak na lice?
Ovo popularno prijevozno sredstvo koristi se u različitim dijelovima svijeta. Najčešće ga se povezuje upravo s već spomenutom Azijom, no ima ga i u Latinskoj Americi i Africi, i to u pravilu u tropskom i suptropskom pojasu jer je riječ o vozilu koje nije zatvoreno poput klasičnog automobila. Također, manjih je dimenzija od njega.
Cjenovno je pristupačno, a i savršeno za manevriranje zakrčenim i uskim ulicama u napučenim gradovima. Koristi ga se za prijevoz ljudi, ali i robe, kako u privatne svrhe tako i u svrhe javnog prijevoza. No, isto tako je, pošto ih se proizvodi u milijunima, riječ i o velikom zagađivaču, a postoje i određene zabrinutosti oko sigurnosti vožnje njima. Naziva, kao što smo vidjeli, a isto tako i dizajna i prilagodbi ima koliko i zemalja u kojima se koristi. Ponekad su iznimno šareni, ponekad jednostavni i bazični.
Najčešći je dizajn metalna karoserija na tri kotača. No, ponekad imaju planetni krov. Ili se sastoje od dva dijela – vozačke kabine i ‘prikolice’ za prijevoz putnika ili robe. Ponekad je na motocikl priključena konstrukcija za prijevoz istog… Nadalje, ponekad ih je pregazilo vrijeme, kao i pokoja prometna nesreća. Ponekad su nevjerojatno ušminkani, iz njih trešti glasna glazba ili su pak osvijetljeni jarkim svijetlima. Ponekad su personalizirani – dolaze s imenom vozača ili šaljivim naljepnicama. Kod izgleda tuk-tuka, kao i kod njegove praktičnosti, samo je nebo granica.
Daleko su dogurali od svojih početaka. Naime, isprava su bili bučna vozila koja su upravo zahvaljujući svom prepoznatljivom zvuku zaradili ime. Prvi su modeli proizvodili upravo taj zvuk – tuk tuk tuk… Danas su načelno tiši, a sve su popularnije i električne opcije. Iako se njima mogu prevaljivati i velike udaljenosti (neki primjerice putuju njima), češće ih se koristi za one kraće, pogotovo za prijevoz unutar samih gradova. A nekako su s vremenom postali i više od pukog prijevoznog sredstva. Neizostavni su dio kulture, suvenirnica, umjetničkih djela…
Nekoliko se objašnjenja veže uz njihov postanak. Neki početke lociraju u Japan, gdje je 1930-ih bilo proizvedeno vozilo na tri kotača za prijevoz robe. Drugi tvrde da je ipak sve krenulo u Bangkoku, gdje je na tradicionalnu rikšu bio prikvačen motor. Na europskom kontinentu, začeci tog tipa vozila vežu se uz Italiju.
A kad smo već spomenuli Europu, sve su češći i na ulicama europskih gradova, gdje često služe u turističke svrhe. Za europsku prijestolnicu e-tukova slovi primjerice Lisabon. A u nekim zemljama, primjerice Šri Lanki, postoji čak i mogućnost najma tuk-tuka.
SVI STE POZVANI
CRNA OVCA
omiljena proljetna slastica
paprene cijene
Kvizovi
ZABAVA JE ZAGARANTIRANA
SREĆOM NIJE AKTIVAN
NEPOZNATI LJEPOTAN
NEPOZNATA ATRAKCIJA
UŽIVANCIJA IZVAN MREŽE
NISU SVI U ŽURBI
SLAVE 80 GODINA SLOBODE I MIRA
ŠPANJOLSKI MANHATTAN
MISTERIOZNA HEROINA
Vrijedna divljenja