U hrvatskom susjedstvu nalazi se raskošan dvorac koji bi mogao parirati Versaillesu! Mnogi za njega nikad nisu čuli

Dvorac Esterházy u gradiću Fertődu toliko je sjajan, raskošan i impozantan da su ga s punim pravom prozvali mađarskim Versaillesom

Foto: Shutterstock

Zamislite pitoreskno mjesto koje nema ni 3500 stanovnika, ali zato se može pohvaliti čudesnim dvorcem, toliko raskošnim i sjajnim da su ga prozvali dostojnom kopijom francuskog Versaillesa! Vodimo vas u Fertőd, mađarski gradić nedaleko od Austrije, nastao tek 1950. godine ujedinjenjem gradova koji su se nekoć zvali Eszterháza i Süttör. Upravo ondje pronaći ćete dvorac Esterházy, najveći i najluksuzniji građevinski kompleks u baroknom i rokoko stilu u čitavoj Mađarskoj. Ova velebna palača procvat je doživjela u drugoj polovici 18. stoljeća, za vladavine kneza Miklósa Esterházyja Veličanstvenog, a danas je popularna atrakcija koja oduševljava turiste iz svih krajeva svijeta.

NA RASKOŠNE SVEČANOSTI DOLAZILI SU CAREVI, A DIRIGENT U PALAČI BIO JE HAYDN

”Što može car, mogu i ja!”, navodno je rekao grof József Esterházy kad je kraj močvarnog i divljači bogatog područja oko jezera Neusiedl počeo graditi prostrano imanje. Nacrte mu je 1720. godine izradio bečki arhitekt, koji ga je prvotno zamislio kao lovačku kuću s 22 sobe. Palaču je, sve do svoje smrti 1790., nastavio nadograđivati Józsefov drugi sin, knez Miklós Esterházy, stvorivši rezidenciju od čak 126 soba koja je parirala najvećim kraljevskim dvorovima u Europi.

Zgrade, namještaj, umjetnine, knjižnica, kazališta, vrt, perivoj i šuma, sve navedeno pridonijelo je imidžu koji je Esterházyja u očima njegovih suvremenika prikazivao kao profinjenog magnata, velikodušnog pokrovitelja, znalca i umjetnika. Zato su ga i prozvali Veličanstvenim. U spomenutoj palači, koje se ne bi posramio ni Luj XVI., organizirale su se brojne raskošne svečanosti kojima su prisustvovali uvaženi gosti poput carice Marije Terezije i ruskog cara Pavla I., a čuveni austrijski skladatelj Joseph Haydn ondje je svojedobno bio u službi dvorskog dirigenta. Što se tiče opere i lutkarskog kazališta, u dvorcu su praizvedena i mnoga bezvremenska djela bečkog klasicizma.

KOMPLEKS JE IMAO VLASTITO KAZALIŠTE, OPERU, ZABAVNE PAVILJONE I HRAMOVE

Impresivan park oko palače prostirao se na čak 300 hektara površine, a krasile su ga fontane, kipovi, umjetni vodopadi, kineska pagoda, zabavni paviljoni te hramovi posvećeni božanstvima, Dijani, Apolonu, ​​Fortuni i Veneri. Sve navedeno služilo je za višednevne zabave slavnih gostiju, kojima su na raspolaganju bili i kazalište lutaka te opera, oboje izgrađeni u neposrednoj blizini palače.

Knez Miklós, koji je bio i kapetan mađarske kraljevske plemićke garde, u Esterházyju je vodio i instituciju za vojnu obuku, a plemićki mladići u sklopu iste učili su i strane jezike te stjecali znanja o glazbi, arhitekturi i književnosti. No Miklósova smrt označila je početak kraja zlatne ere mađarskog Versaillesa. Njegov nasljednik, knez Miklós II., preselio se u austrijski grad Željezno (poznat i kao Eisenstadt ili Kismarton) i ondje izgradio palaču. Nekadašnje carstvo obitelji Estherházy palo je u zaborav, a Haydn, svi glazbenici i kazališna trupa zauvijek su napustili palaču.

KAD JE ZAVRŠIO DRUGI SVJETSKI RAT, U VELEBNI DVORAC USELILA SE RUSKA VOJSKA

Drugi procvat dvorca uslijedio je na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće, kad su knez Miklós IV. Esterházy i njegova supruga, grofica Margit Cziráky, odlučili obnoviti stanove unutar veličanstvene palače. Margit je sav svoj miraz uložila u uređenje čitavog kompleksa i vrtova koji ga okružuju. Obitelj Esterházy u dvorcu je boravila sve do kraja Drugog svjetskog rata, kad se u njega privremeno uselila sovjetska vojska. Pri odlasku je odnijela sav vrijedan namještaj, a u bezočnoj krađi sudjelovalo je i lokalno stanovništvo. Budućnost palače postala je neizvjesna.

U godinama koje su uslijedile, u zapadnom kraku dvorca osnovane su hortikulturna tehnička i strukovna škola, u istočnom znanstveno-istraživački institut za oplemenjivanje biljaka, dok je dio palače pretvoren u smještajne objekte. Tek nakon što je kompleks postao državno vlasništvo, pokrenuta je njegova sveobuhvatna obnova. Dvorac u Fertődu danas je istaknuti spomenik Kulturnog, istraživačkog i festivalskog centra Eszterháza, koji mu je uspio vratiti nekadašnji sjaj.

Pročitajte još