POSTALO JE NEIZDRŽIVO
Pravilo na pravilo...
Kako putovati avionom sa psom? Imamo detalje pravilnika aviokompanija, ali i savjete kako životinjama smanjiti taj veliki stres
Imate psa. I spremate se na putovanje. I želite da i on ide s vama. I da, baš kao i vi, leti avionom… Za mnoge vlasnike pasa ovo je užas koji se pokušava izbjeći pod svaku cijenu. Drugi tvrdoglavo grabe naprijed. No, kad letite sa psom – koji nije ‘service dog’, primjerice pas vodič za koje vrijede posebna pravila – postoji niz stvari o kojima treba razmišljati. U ovom članku navodimo najvažnije, a vodili smo se opsežnim vodičem koji je pripremio Condé Nast Traveler te objašnjenjima portala Croatian Aviation. Na kraju smo ‘zavirili’ i u pravilnik Croatia Airlinesa.
PUTOVANJE S KUĆNIM LJUBIMCIMA BILJEŽI PORAST
Kad se pogleda statistika, životinje, pogotovo psi na letovima kao najčešći životinjski putnici doista nisu rijetkost. Podaci pokazuju kako putovanje s kućnim ljubimcima bilježi u posljednjih 10 godina porast od 19 posto, a psi čine čak 58 posto svih životinja koje putuju avionom. Dapače, na tržištu se pojavljuju i prijevoznici prilagođeni psima, koji primjerice nude privatni zrakoplov na kojem možete kupiti sjedalo za svog ljubimca…
LET SA PSOM ZAHTJEVA ODREĐENU PRIPREMU
Dakle, ljudi to definitivno rade – putuju avionom sa svojim psima. No, nažalost let sa psom nije jedna od onih najjednostavnijih stvari na svijetu – pojavite se i to je to. Zahtjeva određenu pripremu. Prvi savjet bi bio da se svakako raspitate i istražite kod željenog avioprijevoznika kako stoje stvari po tom pitanju…
KAKVOG IMATE PSA - MALI, VELIKI, KOJE PASMINE...
Za početak, mnogo toga ovisi o tome kakvog imate psa. Neki psi mogu u putničku kabinu zrakoplova, neki moraju ići u ‘cargo’, odnosno teretni prostor. Aviokompanije imaju pravila oko toga koje pasmine mogu, a koje ne mogu u kabinu ili teretni prostor. Primjerice, u ovom potonjem se ne mogu prevoziti psi s kratkom njuškom zbog potencijalnih problema s disanjem. S druge strane, većina velikih pasmina ne može u kabinu. Neke pasmine, u nekim slučajevima pit bullovi, ne mogu uopće na avion. Također, postoje i ograničenja po pitanju broja životinja na avionu, ali i toga gdje možete u zrakoplovu sjediti ako sa sobom imate psa.
LET SA PSOM PODRAZUMIJEVA ODREĐENI TROŠAK...
Naravno, vožnju psa avionom morat ćete platiti – a bez obzira hoće li on putovati u kabini ili u teretnom prostoru – naknada ovisi, među ostalim, o duljini leta i broju letova, a i jednu i drugu opciju potrebno je rezervirati unaprijed. Let sa psom nosi sa sobom i određenu birokraciju. Naime, potrebno je istražiti što vam sve treba od dokumentacije općenito i na samoj destinaciji te postoje li neka ograničenja i zahtjevi oko pasa na samoj destinaciji, primjerice odlazak u karantenu.
TREBAT ĆETE PRIKUPITI I ODREĐENU PAPIROLOGIJU
Aviokompanije najčešće traže veterinarsku zdravstvenu potvrdu kojom se potvrđuje da je pas zdrav i cijepljen, no obratite pozornost na to koliko ona može biti stara. Croatian Aviation naglašava “da je uvijek potrebno imati putovnicu ljubimca, potvrdu o cijepljenju te često i potvrdu veterinara da je ljubimac zdrav i spreman za putovanje zrakoplovom”. Naravno, ispunjavat ćete i formulare same kompanije.
POSTOJE OPCIJE DA MINIMIZIRATE STRES ZA VAŠEG PSA
Putovanje avionom za pse je, slažu se svi, neminovno stresna stvar, među ostalim zbog buke, jakih svjetla, novih mirisa, mnoštva ljudi… Oni koji putuju u prtljažniku uz to su i odvojeni od svog vlasnika. No, postoje neki ‘trikovi’ kojima se taj stres može minimizirati. U tom pogledu nije loše posavjetovati se s veterinarom. Isto tako, birajte direktne letove ili pak izbjegavajte doba godine koja su jako užurbana na aerodromima, primjerice blagdani, jer su šanse za kaos tada veće. Savjetuje se, ako možete, čak otići par puta u zračnu luku sa psom uoči leta kako bi se on ‘s njome upoznao’, odnosno naviknuo se na takvo okruženje, i trenirati ga da se nauči boraviti u transporteru u kojem će putovati avionom.
BITNO JE ODABRATI DOBAR I PRIMJEREN TRANSPORTER
Pas, putuje li u kabini ili teretnom prostoru, u svakom slučaju mora biti u transporteru, a i uz njega se vežu određena pravila. Neke kompanije imaju stroge zahtjeve, drugi u slučaju transportera za putničku kabinu traže ono osnovno – da životinja udobne stane u transporter i da u njemu može ustati te se okrenuti, zatim da transporter ima mekane stranice i nepropusno dno te da može stati ispod sjedala ispred vas.
PRIKLADAN TRANSPORTER I ZA TERETNI PROSTOR
Što se tiče transportera za pse koji idu u teretni prostor, on mora biti izdržljiv, imati dovoljno ventilacije, jake ručke i, također, nepropusno dno. Takav se transporter mora i jasno označiti kako bi se znalo da je u njemu pas, a na njemu se navode i podaci vlasnika. Također, na transporter se s vanjske strane stavlja i fotografija psa, kao i malo hrane za slučaj da dođe do dužeg kašnjenja leta. Transporter također mora biti odgovarajuće veličine i ispunjavati zahtjeve i po tom pitanju.
KAKO SE PONAŠATI NA SAM DAN PUTA?
Na dan puta psa se preporučuje nahraniti malom porcijom lako probavljive hrane nekoliko sati prije samog leta te smanjite unos vode, piše CN Traveller. Dobra je opcija i dulja šetnja, kako bi se pas umorio i spavao na letu. Prilikom dolaska na aerodrom svakako računajte da dođete ranije nego što bi inače, pogotovo ako će pas putovati u teretnom prostoru zrakoplova, a navodno i same aviokompanije to traže.
KAKO ŽIVOTINJA PUTUJE U TERETNOM PROSTORU?
Croatian Aviation pojašnjava u svom članku kako pas, nakon što ga predate djelatnicima na za to predviđenom šalteru, ide u sortirnicu gdje će pričekati s ukrcajem prtljage na zrakoplov kojim putujete. Pas ulazi u zrakoplov posljednji, nakon što je ukrcana sva prtljaga. “U većim zrakoplovima koje uglavnom susrećemo na prekooceanskim linijama, kavezi s ljubimcima smještaju se u tzv. bulk, poseban manji teretni prostor u repu zrakoplova, odvojen od ostatka teretnog prostora. Transporter se smješta u kut, uglavnom uz vrata, te se veže posebnim špagama kako bi se osigurala stabilnost transportera, osobito za vrijeme polijetanja i slijetanja”, pišu.
U 'BULKU' ISTA RAZINA BUKE I ISTI TLAK KAO I U PUTNIČKOJ KABINI
Predstavnik aviokompanije o specijalnim vrstama tereta obavještava i kapetana, što znači da će on biti obaviješten da je na avionu – teretnom prostoru – pas. Informirat će ga i o lokaciji transportera, nakon čega se namješta temperaturu u tom prostoru te ona iznosi između 18 i 21 stupnja Celzijevih. Praksa je da se u tom prostoru ostavlja i upaljeno svjetlo kako životinja ne bi bila u potpunom mraku, a pritisak je jednak pritisku u putničkoj kabini, kao i razina buke.
POSEBNA PRAVILA VRIJEDE I ZA BORILAČKE PSE
Pogledali smo kako stvari stoje i kod Croatia Airlinesa. Na njihovoj stranici navode kako cijena prijevoza psa u teretnom prostoru aviona ovisi o vrsti leta i veličini transportera te se kreće od 33 eura do 300 eura te da u teretnom prostoru nije moguće prevoziti životinje kratke njuške koje otežano dišu. Posebna pravila vrijede i za ‘borilačke pse’.
NA LETU NE SMIJU BITI PAS I MAČKA
Što se tiče putničke kabine, ukupna težina torbe za nošenje i prijevoz kućnih ljubimaca (transporter soft bag) i životinje ne smije prelaziti osam kilograma. Cijena te usluge se kreće od 28 do 70 eura, a životinja mora biti u transporteru ispod sjedala ispred tijekom cijelog leta. Također, navode kako se u putničkoj kabini istodobno mogu prevoziti samo dvije životinje, i to dva psa ili dvije mačke. Prijevoz psa i mačke na istom letu nije dopušten, navodi se, a uslugu prijevoza psa općenito nije moguće rezervirati i platiti na internetom, nego u poslovnicama ili putem kontakt centra.