
"BLJAK" MANIFESTACIJA
Na popisu UNESCO-a
Podzemne željeznice nerijetko fasciniraju, ne samo načinom na koji pojednostavljuju i olakšavaju kretanje megagradovima, nego i svojim povijesnim pričama ili pak nevjerojatnim izgledom. Jedan od tih svjetskih sustava podzemne željeznice uvršten je i na popis svjetske baštine UNESCO-a, a naša je sreća što se nalazi u neposrednoj susjedstvu Hrvatske, Mađarskoj. U ovom vas članku vodimo u metro u Budimpešti, i to na njegovu prvu i najstariju liniju, M1. Ona, osim vida javnog prijevoza, predstavlja kulturnu ikonu grada te živući muzej.
Podzemna željeznica u Budimpešti druga je najstarija podzemna željeznica na svijetu, nakon one londonske, no jedina koja je, u kombinaciji s još nekoliko budimpeštanskih znamenitosti, uvrštena na popis svjetske baštine. U biti, zaštićena je njezina slavna linija M1, poznata i kao Millennium Földalatti Vasút), odnosno milenijska podzemna željeznica. Ta je linija puštena u promet davne 1896. godine, nakon dvije godine radova, te šest godina nakon one u Londonu, a njome se vozio – te bio jako zadovoljan, pišu – i kralj Franjo Josip I.
Što se tiče budimpeštanskog metroa općenito, on je 1950-ih godina, tijekom obnove, osmišljen da, osim one javnog prijevoza, obavlja još jednu funkciju – atomskog skloništa. Broji ukupno četiri linije. M1 je, dakle, najstarija. radovi na M2 počeli su 1950-ih, planiranje M3 krenulo je 1963. godine, dok je gradnja M4 počela 2006. godine.
Najviše putnika, njih oko pola milijuna dnevno, putuje linijom M3 (plava), koja je ujedno i najdulja sa 17 kilometara te 20 postaja. Druga najduža je M2 (crvena) s oko 10 kilometara te 11 postaja, a njome se dnevno provoza oko 330 tisuća ljudi. Liniju M4 (zelena) koja se proteže u duljini do 7,4 kilometara i njezinih 10 stanica dnevno koristi oko 160 tisuća ljudi, a njih oko 90 tisuća provoza se linijom M1 (žuta). Ona je ujedno najkraća, broji 4,5 kilometara. No, na njima se stiska čak 11 stanica.
Linija M1, koja povezuje Mexikói út – Vörösmarty tér, smatra se i najstarijom metro linijom na području kontinentalne Europe, a na popis svjetske baštine uvrštena je 2002. godine. Metro u Budimpešti, odnosno ova linija, izgrađen je povodom Milenijske izložbe i svečanosti kojom se slavilo 1000 godina postojanja Mađarske, i to u vrijeme brzog rasta Budimpešte. Cilj joj je bio, ispod avenije Andrássy, povezati centra grada s s Városligetom (Gradskim parkom) gdje su se događala brojna događanja.
Dolazak na postaje tog metroa izgleda kao putovanje kroz vrijeme. Naime, mnogo njezinih starinskih elemenata i dalje živi uzduž nje – detalji od drveta, željeza i keramičkih pločica, a kao jedna od najpoznatijih, po očuvanosti originalnog arhitekturalnog rješenja, slovi stanica Vörösmarty tér.
Linija M1 odlična je opcija i za one koji žele razgledati grad. Naime, upravo uz nju nalaze se neki od ključnih punktova Budimpešte – državna opera, Oktogon, Trg Heroja i terme Széchenyi.
Unatoč svojoj povijesnoj važnosti i činjenici da je pod zaštitom, linija M1 je vrlo funkcionalni vid javnog prijevoza u gradu. Vlakovi njome voze stalno, u intervalima od dvije do pet minuta tijekom najvećih gužvi, a za prelazak cijele linije, s njezina jednog kraja na drugi, potrebno je 10 do 15 minuta. Nažalost, ta linija nije u potpunosti prilagođena osobama s invaliditetom.
"BLJAK" MANIFESTACIJA
Nevjerojatna destinacija
BISER NA KRUPI
svjetski gigant
Neukroćena priroda
Hrvatski trag u Europi
HRVATSKI REKORDER
CESTA IMENA HA HA
JEDAN OD NAJLJEPŠIH NA SVIJETU
PROSTRANA LEDINA
NA PUTU DO MORA
ljepota u susjedstvu