Metro u Budimpešti

Na popisu UNESCO-a

Znate li da se u blizini Hrvatske nalazi jedini metro koji je proglašen UNESCO-ovom baštinom? Ova sustav podzemne željeznice kulturna je ikona grada i živi muzej

Podzemne željeznice nerijetko fasciniraju, ne samo načinom na koji pojednostavljuju i olakšavaju kretanje megagradovima, nego i svojim povijesnim pričama ili pak nevjerojatnim izgledom. Jedan od tih svjetskih sustava podzemne željeznice uvršten je i na popis svjetske baštine UNESCO-a, a naša je sreća što se nalazi u neposrednoj susjedstvu Hrvatske, Mađarskoj. U ovom vas članku vodimo u metro u Budimpešti, i to na njegovu prvu i najstariju liniju, M1. Ona, osim vida javnog prijevoza, predstavlja kulturnu ikonu grada te živući muzej.

LINIJA PODZEMNE KOJOM SE VOZIO I KRALJ FRANJO JOSIP I.

Podzemna željeznica u Budimpešti druga je najstarija podzemna željeznica na svijetu, nakon one londonske, no jedina koja je, u kombinaciji s još nekoliko budimpeštanskih znamenitosti, uvrštena na popis svjetske baštine. U biti, zaštićena je njezina slavna linija M1, poznata i kao Millennium Földalatti Vasút), odnosno milenijska podzemna željeznica. Ta je linija puštena u promet davne 1896. godine, nakon dvije godine radova, te šest godina nakon one u Londonu, a njome se vozio – te bio jako zadovoljan, pišu – i kralj Franjo Josip I.

OKRUŽEN DIVNOM PRIRODOMOvaj slikoviti hrvatski gradić leži na čak tri jezera: jedno je od najstarijih turističkih mjesta u zemlji, a obožavaju ga ljubitelji prirode i aktivnosti
Nastavi čitati

NAKON DRUGOG SVJETSKOG RATA OBNOVLJENO I KAO ATOMSKO SKLONIŠTE

Što se tiče budimpeštanskog metroa općenito, on je 1950-ih godina, tijekom obnove, osmišljen da, osim one javnog prijevoza, obavlja još jednu funkciju – atomskog skloništa. Broji ukupno četiri linije. M1 je, dakle, najstarija. radovi na M2 počeli su 1950-ih, planiranje M3 krenulo je 1963. godine, dok je gradnja M4 počela 2006. godine.

NAJDUŽA JE SA 17 KILOMETARA PLAVA LINIJA M3

Najviše putnika, njih oko pola milijuna dnevno, putuje linijom M3 (plava), koja je ujedno i najdulja sa 17 kilometara te 20 postaja. Druga najduža je M2 (crvena) s oko 10 kilometara te 11 postaja, a njome se dnevno provoza oko 330 tisuća ljudi. Liniju M4 (zelena) koja se proteže u duljini do 7,4 kilometara i njezinih 10 stanica dnevno koristi oko 160 tisuća ljudi, a njih oko 90 tisuća provoza se linijom M1 (žuta). Ona je ujedno najkraća, broji 4,5 kilometara. No, na njima se stiska čak 11 stanica.

M1 JE NAJSTARIJA LINIJA NA PODRUČJU KONTINENTALNE EUROPE

Linija M1, koja povezuje Mexikói út – Vörösmarty tér, smatra se i najstarijom metro linijom na području kontinentalne Europe, a na popis svjetske baštine uvrštena je 2002. godine. Metro u Budimpešti, odnosno ova linija, izgrađen je povodom Milenijske izložbe i svečanosti kojom se slavilo 1000 godina postojanja Mađarske, i to u vrijeme brzog rasta Budimpešte. Cilj joj je bio, ispod avenije Andrássy, povezati centra grada s s Városligetom (Gradskim parkom) gdje su se događala brojna događanja.

Otok Prvić na Kvarneru je najveći nenastanjeni otok u Hrvatskoj
Neukroćena prirodaZnate li koji je najveći nenastanjeni otok u Hrvatskoj? Za njega možda nikad niste čuli, ali ima poznatijeg imenjaka kod Šibenika
Nastavi čitati

VOŽNJA STAROM LINIJOM NALIKUJE NA PUTOVANJE KROZ VRIJEME

Dolazak na postaje tog metroa izgleda kao putovanje kroz vrijeme. Naime, mnogo njezinih starinskih elemenata i dalje živi uzduž nje – detalji od drveta, željeza i keramičkih pločica, a kao jedna od najpoznatijih, po očuvanosti originalnog arhitekturalnog rješenja, slovi stanica Vörösmarty tér.
Linija M1 odlična je opcija i za one koji žele razgledati grad. Naime, upravo uz nju nalaze se neki od ključnih punktova Budimpešte – državna opera, Oktogon, Trg Heroja i terme Széchenyi.

VOŽNJA LINIJOM TRAJE 10 DO 15 MINUTA

Unatoč svojoj povijesnoj važnosti i činjenici da je pod zaštitom, linija M1 je vrlo funkcionalni vid javnog prijevoza u gradu. Vlakovi njome voze stalno, u intervalima od dvije do pet minuta tijekom najvećih gužvi, a za prelazak cijele linije, s njezina jednog kraja na drugi, potrebno je 10 do 15 minuta. Nažalost, ta linija nije u potpunosti prilagođena osobama s invaliditetom.

Aktualno

Pročitajte još