IMAMO VODIČ!
Kultura i Život
Jedan je supermarket uveo spore “blagajne za čavrljanje”, za sve one koji nikamo ne žure i žele popričati s prodavačima
Blagajnice koje robu skeniraju toliko brzo da ju jedva stignemo pospremiti u vrećice, samoposlužne blagajne, odnedavno i trgovine bez prodavača… Ritual kupovine se, nema sumnje, uvelike promijenio. Nedostatak radne snage, u kombinaciji s manjkom slobodnog vremena samih kupaca, pretvorio je kupovinu namirnica u brzu, sve bržu aktivnost, koja više nema karakter društvenog rituala kao nekad.
No što je s onima koji ne vole tako kupovati? Koji vole popričati s prodavačem, polako složiti svoje stvari, pozdraviti se s radnikom uz obostrani osmijeh? Upravo su o takvima razmišljali u jednom nizozemskom lancu supermarketa, koji je uveo posebne “spore” blagajne na kojima se kupci mogu zadržati u razgovoru s prodavačem.
BLAGAJNA ZA ČAVRLJANJE ZA ONE KOJIMA SE NE ŽURI
Prodavači su u većini dućana pod pritiskom nadzora nadređenih koji očekuju da obrade što veći broj kupaca u satu, a nerijetko im se i mjeri broj obrađenih artikala i mušterija u minuti. To je okruženje u kojem, vjerujemo, nikom nije do razgovora i odugovlačenja. Nizozemski lanac supermarket Jumbo uveo je zato u svoje dućane sporu blagajnu, za ljude kojima se ne žuri. Naziv “kletkassen” u prijevodu znači “kasa za čavrljanje”, jer se upravo ono na njoj potiče.
Kako piše portal Unilad, novost su uveli jer su postali svjesni da bi neki radije duže pričekali u redu nego da se njihove stvari ubrzano bacaju kroz blagajnu, praktički bez pozdrava trgovca. Na sporim blagajnama kupuje se kao nekad. Smije se popričati s prodavačem, on polagano skenira artikle, a kupac ima vremena za ljudsku interakciju i dnevnu dozu čavrljanja.
USAMLJENOST JE SVE VEĆI PROBLEM, A RAZGOVOR U DUĆANU NEKIMA JEDINI SOCIJALNI KONTAKT
Jedan od glavnih razloga za uvođenje ove novosti je sve veći problem usamljenosti, pogotovo među starijom populacijom. Starija životna dob vrijeme je kad više nemamo radnih obveza i susreta s kolegama na poslu, djeca su odrasla i vode svoje živote, supružnici su mnogima preminuli, a društvene veze i prijateljstva su oslabila. Razgovor u trgovini u tim okolnostima nekima može biti neprocjenjiv. Lanac Jumbo nada se da će njihov potez pomoći u borbi protiv usamljenosti, piše Unilad.
“Kao obiteljska tvrtka i lanac supermarketa, mi smo u srcu društva. Naše trgovine su važno mjesto susreta za mnoge ljude i želimo igrati ulogu u prepoznavanju i smanjenju usamljenosti. Spora blagajna, Kletkassas, jedan je od načina,” prenosi portal riječi vodstva trgovine. Navode i da brojne blagajnice žele raditi upravo na sporoj kasi i biti taj trenutak socijalizacije za starije kupce.
PROBNA SPORA BLAGAJNA ODUŠEVILA JE KUPCE, PA IH JE UVEDENO JOŠ 200
Spora blagajna dio je, piše portal Duch News, programa nizozemskog Ministarstva zdravlja za borbu protiv usamljenosti. Nizozemska, naime, ima oko 1,3 milijuna ljudi starijih od 75 godina, od kojih je više od polovice reklo da se redovito osjećaju usamljeno. Prve spore blagajne za čavrljanje postavljene su 2019. u mjestu Vlijmen, a nakon odličnih reakcija u rujnu 2021. najavljeno je proširenje na još 200 trgovina, posebice na poručjima s većim udjelom starijeg stanovništva. Osim blagajne, dio Jumbo supermarketa uveo je i kutak za čavrljanje u koji lokalci dolaze na kavu i “čašicu razgovora”.