Najkraća tramvajska linija u Zagrebu duga je tek nekoliko stotina metara: putovanje od prve do zadnje stanice traje 10 minuta

Iako najkraća, tramvajska linija 15 od velike je važnosti jer spaja stanovnike Gračana s centrom Zagreba i povezuje grad sa Sljemenskom žičarom

Foto: Getty Images

Život u glavnom gradu Hrvatske nezamisliv je bez javnog prijevoza. Teško je zamisliti nekoga tko živi u Zagrebu ili ga je barem jednom posjetio, a da se nije provozao legendarnim plavim tramvajem, simbolom grada čija povijest seže daleko u prošlost. Naime, davne 1891. godine u promet je pušten prvi tramvaj na konjsku zapregu i više od milijun putnika prevezlo se njime samo tijekom prve godine rada, što je bila iznimno visoka brojka jer je Zagreb u to vrijeme imao samo oko 42.000 stanovnika. Danas se mreža linija pruža diljem grada, no jeste li se ikad zapitali koja je najkraća tramvajska linija u Zagrebu?

LINIJA KOJA TRAJE TEK NEKOLIKO MINUTA

Najkraća tramvajska linija u Zagrebu je linija broj 15, koja prometuje na relaciji Mihaljevac – Gračansko dolje (Žičara Sljeme). Riječ je o liniji dugoj svega nekoliko stotina metara, s tek nekoliko stanica. Putovanje traje manje od deset minuta, pa bi je neki mogli smatrati „mini linijom“. Ipak, ona ima važnu ulogu jer povezuje tramvajski promet s početnom stanicom sljemenske žičare, što je čini ključnom za sve one koji žele brže i lakše stići prema Medvednici.

SIMBOL GRAČANA I MNOGIMA OMILJENA TRAMVAJSKA RUTA

Linija 15 odavno je postala simbol Gračana. Posebna je po tome što je riječ o jedinoj brdskoj tramvajskoj liniji u Zagrebu, ali i jedinoj liniji koja je u potpunosti odvojena od automobilskog prometa. Dok većina tramvaja svakodnevno dijeli tračnice s gradskim gužvama i prometnim križanjima, „petnaestica“ vozi vlastitom trasom, kroz zelenilo i mirniji krajolik podno Medvednice. Upravo ta izdvojenost daje joj poseban karakter i čini je jedinstvenom u tramvajskoj mreži Zagreba.

POVIJEST I ZANIMLJIVOSTI LINIJE BROJ 15

Linija 15 uvedena je kako bi služila kao veza između gradske tramvajske mreže i podnožja Sljemena, ali i da bi stanovnici Gračana imali lakši pristup gradu i centru Zagreba. Time je ova kratka linija postala važna svakodnevna poveznica za lokalno stanovništvo, a ne samo sezonska „pomoć“ izletnicima.

Tijekom godina njezina važnost je rasla, posebno u zimskim mjesecima kada su Zagrepčani i posjetitelji grada željeli što lakše doći do skijališta i planinarskih staza. Iako traje kratko, vožnja ovom linijom ima poseban šarm, posebno zbog činjenice da vodi prema jednoj od najpoznatijih zagrebačkih atrakcija, ali i zbog toga što spaja mirniji, podsljemenski kraj s užurbanim ritmom grada.

ULOGA U DANAŠNJEM PROMETU

Danas linija 15 i dalje ima status prometnog kurioziteta. Dok druge linije spajaju udaljene dijelove grada i traju i više od pola sata, ova vožnja završava gotovo prije nego što stignete sjesti. No, njezina praktičnost i poveznica s rekreativnom zonom Medvednice čine je nezamjenjivom. Posebno je koriste planinari, izletnici i turisti koji žele osjetiti kombinaciju gradske vožnje i brzog bijega u prirodu.

A JESTE LI ZNALI KOJA JE NAJDUŽA TRAMVAJSKA LINIJA U ZAGREBU?

Najduža tramvajska linija u Zagrebu je broj 7, duga je 16,4 kilometara, a vožnja od početne do krajnje stanice traje oko 70 minuta. Spaja Savski most i Dubravu, prolazi kroz brojne gradske četvrti te je jedna od ključnih ruta u velikoj mreži javnog gradskog prijevoza. Ova je linija tijekom desetljeća doživjela niz promjena u svojoj ruti te se prilagođavala potrebama građana i razvoju javnog prijevoza. Prvi put je uvedena 1946. godine, kada je prometovala po potrebi na relaciji Črnomerec – Trg Republike (danas Trg bana Jelačića) – Sajmište (Heinzelova).

Tijekom 1985. godine „sedmica“ je počela voziti od Savskog mosta preko Velesajma i Autobusnog kolodvora do Dubrave, što je ostalo upamćeno kao jedno od najvažnijih prometnih koridora za brojne Zagrepčane. Najveće proširenje rute dogodilo se 2017. godine, kada je linija privremeno produžena do Dupca. No, 20. veljače 2023. vraća se na svoju raniju trasu do Dubrave, gdje ponovno završava svoj put.

Pročitajte još