jela koja svi vole
Aktualnosti
U okolici Zagreba uskoro počinje Festival drvenih kapela koji će oduševiti sve ljubitelje klasične i jazz glazbe
Peto izdanje Festivala drvenih kapela posvećeno je čuvaru tradicijske kulturne baštine, nedavno preminulom Božidaru Škofaču. U lanjskom festivalskom programu „Zestenek pri Škofačevi iži“, održanom u Etno selu Škofač, predstavljena je jedna od najvećih privatnih etnografskih zbirki u Hrvatskoj koja danas broji više od 5000 eksponata smještenih u tri drvene iže i zaštićeno je kulturno dobro RH. U okviru programa predstavljen je i dio slikarskog opusa Božidara Škofača, a jedna od njegovih živopisnih slika krasi ovogodišnji vizual obljetničarskog izdanja Festivala drvenih kapela Sancta Barbara.
5. FESTIVAL DRVENIH KAPELA POSVEĆEN JE BOŽIDARU ŠKOFAČU, A PREDSTAVLJA MLADE HRVATSKE GRADITELJE INSTRUMENATA
Festival drvenih kapela već petu za redom godinu dovodi publiku i glazbenike u 300-350 godina stare posvećene prelijepe prostore drvenih kapela, najvrjednije kulturne baštine Turopolja, Pokuplja i Vukomeričkih gorica. U drvenim prostorima koji su izrazito zahtjevni za glazbenike jer nema odjeka koji može pomoći zvučnoj slici i čuje se baš sve, u protekla četiri izdanja osluškivali smo vrhunske solističke koncerte (Andrej Grozdanov, el. gitara; Branko Mihanović, oboa; Dani Bošnjak, flauta; Dubravko Lapaine, didgeridoo; Viktor Vidović, gitara; Luka Ivir, marimba), koncerte atraktivnih baroknih sastava (ansambli Ars Longa, Quinta Essentia, Camerata Garestin, Pinocchio i Cappella Auris) i umjetničke suradnje (Silvio Richter, barokna violina, Dora Draclin, oboa, Anthony Havelka, violončelo i Katarina Javora, čembalo; Lovro Merčep, saksofon i Franjo Bilić, čembalo; Tamara Coha Mandić, flauta i Diana Grubišić Ćiković, harfa; Krešimir Lazar, violončelo i Krešimir Has, čembalo).
Festival je iznjedrio i festivalski ansambl Capella Lignum čiji se sastav, pod umjetničkim voditeljstvom Alena Kopunovića Legetina, za svaku festivalsku priliku mijenja ovisno o programu. Do sada su u Capella Lignum nastupili Josipa Lončar, Margareta Klobučar, Tamara Felbinger- Franetović, sopran; Jelena Ilčić i Dora Draclin, oboa; Istvan Matay, fagot; Zvonimir Krpan, violina; Alen Kopunović Legetin, čembalo.
Festival se održava na području Sisačke biskupije i Zagrebačke nadbiskupije, odnosno dvije županije (Zagrebačke i Sisačko-moslavačke) u kojima postoje kapele koje nose naziv sv. Barbare prema kojoj je i Festival dobio ime. U prošlim festivalskim izdanjima uglazbljene su obje kapele sv. Barbare (u Velikoj Mlaki gdje se festival otvara i u Brestu Pokupskom gdje redovno gostuje) i kapele u Lijevim Štefankima, Gustelnici, Gladovcu Pokupskom, Velikoj Gorici, Letovanskom Vrhu, Buševcu, Cvetković Brdu, Donjoj Gračenici, Cerju Letovaničkom, Staroj Drenčini i Jakuševcu (Zagreb). Svake godine festival glazbom otkriva publici nove lokacije drvenih kapela pa će se ove godine prvi puta koncerti održati u Kapeli sv. Martina u Starom Brodu i Kapeli sv. Ivana Pavla II u Ključić Brdu.
Širu publiku osobito je privukao program „ladanje“ koji se održava na otvorenom, ispred drvenih hiža i kurija, otkrivajući ljepotu tradicijske drvene arhitekture turopoljskog kraja. Protekla festivalska „ladanja“ održala su se ispred Kurije Modić-Bedeković (Muzej Turopolja) u Donjoj Lomnici, a gostovali su Martin Kutnar (violina i el. harmonika) i Ansambl „Jane“.
Zahvaljujući konceptu umjetničke ravnateljice i producentice festivala – Valentine Badanjak Pintarić, koji je inkluzivnim pristupom glazbenim stilovima i izboru programa značajno utjecao na interes široke publike, festival je privukao pažnju medijskih pokrovitelja koji festivalske koncerte prenose publici u Japanu, dok su domaći pokrovitelji Laudato.tv, Hrvatski katolički radio, Radio Marija, Radio Sisak i Novi Sisački Tjednik. Festival se održava pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i medija RH, uz čiju značajnu podršku doprinose i Zagrebačka županija, Sisačko-moslavačka županija, Grad Velika Gorica i Grad Petrinja. Festival ima i svog festivalskog vinara – Vinariju Marinčić – koja festivalske umjetnike časti finom domaćom kapljicom.
Na pitanje koju bi kapelu i koji festivalski koncert izdvojila, Badanjak Pintarić sa očitim oduševljenjem odgovara kako je svaka kapela remek djelo naših starih graditelja i slikara i dok su neke uistinu reprezentativno restaurirane, neke su u lako žalosnom stanju i pozivaju na hitnu reakciju – poput Kapele sv. Josipa u Cerju Letovaničkom koja je upravo iz tog razloga predstavljena u festivalskom programu. Festivalom se promovira ova vrijedna kulturna baština našega kraja, ali se također upozorava i osvještava o potrebi njezine obnove i zaštite.
Od koncerata održanih u festivalskom programu, posebno se rado sjećam koncerta gitariste Andreja Grozdanova “Live in the Chapel” iz Kapele Sv. Jurja u Lijevim Štefankima (iz 1677.), održanog na prvom izdanju Festivala drvenih kapela Sancta Barbara čija snimka je prikazana na HRT, a nosač zvuka nominiran za prestižnu diskografsku nagradu Porin; ali i Telemanovih fantazija u izvedbi sjajnog oboiste Branka Mihanovića u Kapeli Sv. Antuna Padovanskog (iz 1888.) u Gustelnici; koncerta skladbi naših suvremenih skladatelja za flautu posvećenih Daniju Bošnjaku koji ih je izvodio u Kapeli Sv. Ivana Krstitelja (1668.) u Buševcu; ladanja uz Martina Kutnara na električnoj harmonici i violončelu i Ansambl „Jane“ ispred Kurije Modić-Bedeković ili koncerta Dubravka Lapaina – svjetske didgeridoo klase – u kapeli Presvetog trojstva (1874.) u Gladovcu Pokupskom gdje nas je počastio svirkom na tri didgeridooa.
Svaki festivalski koncert je osobit i umjetnici posebno vole gostovati u ovom festivalu, omiljenom od strane publike – kazala je Badanjak Pintarić, predsjednica Hrvatske udruge Ars Organi Sisciae koja u festivalskoj sezoni organizira čak četiri festivala od Une do Jadrana. Nakon nedavno realiziranog 17. Međunarodnog orguljaškog festivala Ars Organi Sisciae (7.-14. 5.) i 9. Zrin festivala (28. 5. – 8. 6.), slijede još Festival drvenih kapela i Like Lika Festival.
5. Festival drvenih kapela Sancta Barbara održat će se od 25. lipnja do 2. srpnja u 20 sati, u prelijepim drvenim kapelama u Velikoj Mlaki, Brestu Pokupskom, Buševcu, Ključić Brdu, Starom Brodu, Donjem Podotočju i Velikoj Gorici. Festivalska publika prvi puta će u kapelama slušati tambure u izvedbi Zagrebačkog tamburaškog kvarteta koji će otvoriti festival u nedjelju, 25. lipnja u Kapeli sv. Barbare u Velikoj Mlaki, smještenoj u središtu naselja. Kapela se u arhivskoj građi spominje se od 17. stoljeća. Bogato je oslikana u interijeru s motivima svetaca i vegetabilnim motivima.
Zagrebački tamburaški kvartet predstavljaju mladi hrvatski glazbenici Marko Blašković na bisernici, Martin Durbek na A-braču, Franjo Pećarić na E-braču te Ivan Koprić na čelu, od kojih su većina i prvi magistri muzike na tamburi. Lani na 45. Međunarodnom festivalu umjetničke tamburaške glazbe u Osijeku osvajaju Zlatnu plaketu i Grand Prix natjecanja Tambura Paje Kolarića te prvu nagradu na 1. međunarodnom glazbenom natjecanju u organizaciji Les Musicales du Centre u Francuskoj. Na programu otvorenja Festivala drvenih kapela slušat ćemo djela mladih domaćih skladatelja T. Ranogajca, F. Novosela, već proslavljenih domaćih skladatelja B. Potočnik i M. Miletića te Hlebecove obrade W. A. Mozarta i F. Schuberta te Pećarićevu obradu A. Piazzolle.
U utorak, 27. lipnja odlazimo u Brest Pokupski (Sisačka biskupija) u Kapelu sv. Barbare u Brestu Pokupskom u kojoj festival prezentira i promovira vrijedne oltare spašene iz stare drvene kapelice uništene u Domovinskom ratu, a koji datiraju iz 1673. godine i dio su najvrjednije sakralne baštine Sisačke biskupije. Tu će nastupiti Terezija Cukrov na replici instrumenta fortepiano iz Mozartovog vremena. Tereziju je prestižni New York Times ocijenio pijanisticom “impresivne snage i samopouzdanja, a posljednjih godina se intenzivno bavi povijesnim instrumentima s tipkama. Na programu ćemo čuti djela skladana upravo za fortepiano skladateja J. Haydna, C. Ph. E. Bacha i W. A. Mozarta.
Mala, na tradicionalan način građena drvena kapela sv. Martina u Starom Brodu iz 1699. godine, izniman je primjer tradicionalnog narodnog graditeljstva s cjelovito očuvanim oslikanim baroknim interijerom i jedna je od četrdesetak očuvanih sakralnih drvenih građevina na području Sisačke biskupije, koje datiraju između 17. i 19. stoljeća. Njezino je očuvanje iznimno važno za lokalnu zajednicu jer je kapela glavno okupljalište seljana, a zbog svoje starosti snažan je simbol višestoljetnog opstanka sela unatoč ratovima i poplavama.
Njezina obnova donijela je Hrvatskom restauratorskom zavodu najviše europsko priznanje na području zaštite i očuvanja kulturne baštine – nagradu Europa Nostra 2017. godine. Prvi puta u gotovo 325 godina od njezine gradnje, u Kapeli sv. Martina održat će se koncert ozbiljne glazbe u izvedbi Igora Para, barokna lutnja i Egona Mihajloviča, čembalo. Posebna zanimljivost ovog kulturnog događaja je predstavljanje mladih hrvatskih graditelja instrumenata – Pavla Severa (žičani instrumenti) i Zlatka Pavlinića (instrumenti s tipkama) – na čijim ćemo instrumentima slušati djela starih majstora. Festivalska inicijativa predstavljanja naših mladih graditelja instrumenata prihvaćena je na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, kao i na Akademiji za glasbo u Ljubljani gdje će se ponoviti ovaj program.
Festival drvenih kapela prvi puta poziva svoju publiku i u Ključić Brdo, u noviju Kapelu sv. Ivana Pavla II u kojoj će nastupiti dobitnik gotovo svih domaćih nagrada za mlade umjetnike i osvajač najviših nagrada na gotovo svim najprestižnijim svjetskim natjecanjima za klasičnu gitaru – Srđan Bulat. Na koncertnom programu slušat ćemo djela J. Dowlanda, G. Regondija, I. Albéniza, H. Villa-Lobosa, B. Papandopula i A. Piazzolle.
Uz Kapelu sv. Barbare u Velikoj Mlaki, Kapela sv. Ivana Krstitelja u Buševcu je najvrjednija drvena sakralna građevina. Bila je uzorak za niz drvenih kapela u Turopolju i Pokuplju. Prva, drvena crkva sagrađena je 1668. godine, a 1768. godine sagrađena je nova lađa te je stara crkva je postala svetište novoj. Sve je izvedeno na tradicijski način. Unutrašnjost je oslikana, a posebno je vrijedno pučko barokno slikarstvo 17. stoljeća na drvenoj oplati svetišta. U ovoj kapeli nastupit će festivalski gosti iz Slovenije: profesor povijesne izvedbene prakse na Visokoj školi za glazbu i kazalište u Hamburgu – Domen Marinčič – čija je viola da gamba povijesni instrument iz oko 1740. godine, rad leipziškog graditelja J. Ch. Hoffmanna i vrhunski interpret i poznavatelj i povijesnih instrumenata s tipkama Tomaž Sevšek uz čembalo Ateliera Pavlinić. Na programu su djela G. F. Händela, J. M. Lefflotha, C. F. Abela i J. Ch. Bacha.
Ove godine na ladanje idemo uz rijeku Odru, u Donje Podotočje, u dvorište Hiže Valentine gdje će povodom 100-te obljetnice njezine izgradnje nastupiti jazz trio Valerije Nikolovske, a domaćini Festivala su Vesna i Branimir Farkaš. Trio u sastavu Valerija Nikolovska, vokal; Zvonimir Šestak, kontrabas i Viktor Lipić, klavir izvest će jazz i soul klasike G. Gershwina, C. Portera, A. C. Jobima, T. Monka, S. Wondera i drugih velikih jazz skladatelja.
Peto izdanje festivala zaključiti će festivalski ansambl Capella Lignum za ovu priliku u sastavu Josipa Lončar i Marija Ticl, sopran; Martina Gojčeta Silić, mezzosopran i Alen Kopunović Legetin, orgulje i umjetničko voditeljstvo. Da, dobro ste pročitali – za ovu priliku u Kapelu ranjenog Isusa u Pleškom polju (Velika Gorica) postavit će se orgulje koje će pratiti tri sjajna glasa u izvedbi djela F. M. Bartholdya, A. Vidakovića, J. S. Bacha, A. Kljaića, P. Mascagnija, D. Bedarda, L. Gonçalvesa, T. Duboisa i dr.
U nacionalnom registru zaštićenih nepokretnih spomenika Republike Hrvatske posebno mjesto zauzimaju spomenici drvene graditeljske baštine koja je nastajala stoljećima i njezin produkt, koji je ponajviše vidljiv u tradicijskoj arhitekturi, danas vrednujemo kao spomenička stvaralačka djela, odnosno kao umjetničku baštinu prošlosti. Ova drvena arhitektura kao dio graditeljske baštine, nositelj je identiteta vlastite sredine, regije, a time i naroda. Unutar drvene arhitekture svojim graditeljskim umijećem i stilskim karakteristikama posebno mjesto zauzima sakralna drvena arhitektura drvenih kapela. Danas se najveća koncentracija drvenih kapela iz vremena od 17. stoljeća do druge polovice 20. stoljeća nalazi u regijama Turopolje, Pokuplje i Vukomeričke gorice.
Festival drvenih kapela Sancta Barbara održava se pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i medija RH. Zahvaljujući upravo Ministarstvu kulture i medija, ali i Gradu Velika Gorica, Sisačkoj biskupiji, Zagrebačkoj i Sisačko-moslavačkoj županiji, kao i Gradu Petrinja, ulaz na sve programe festivala je slobodan. Svi se koncerti snimaju i biti će dostupni na YouTube kanalu Festival drvenih kapela. Ipak, najljepše je festivalske koncerte iskoristiti kao motivaciju da obiđete prelijepe drvene kapele i odmorite dušu i tijelo na mjestima koja su od pradavnih vremena bila mjesta štovanja i slavljenja.