OMILJENI PRILOG
Aktualnosti
Zašto je u kabini aviona prilikom slijetanja i polijetanja prigušeno svjetlo? Razlog leži u specifičnom funkcioniranju jednog ljudskog organa
Za mnoge je putnike putovanje avionom jedno od najuzbudljivijih iskustava u životu. Osjećaj letenja pruža određenu dozu uzbuđenja, a pogledi koji pucaju iz zraka na mekane bijele oblake zaista su impresivni i svatko bi ih trebao doživjeti barem jednom u životu. Naravno, ako nema strah od letenja! No, i u tom slučaju postoje brojni savjeti i trikovi kako ga pobijediti i uživati u toj, kako mnogi kažu, “nevjerojatnoj slobodi”. Zračni je promet u posljednjih nekoliko godina u potpunosti promijenjen zbog niskotarifnih kompanija koje nude pristupačne karte, pa sve više ljudi putuje avionom, no jedno pitanje često muči i najiskusnije putnike: zašto stjuardese prigušuju svjetla tijekom polijetanja i slijetanja aviona?
PRIGUŠENJE SVJETLA U KABINI TIJEKOM POLIJETANJA I SLIJETANJA JE ISKLJUČIVO SIGURNOSNA MJERA
“Prigušivanje svjetla u avionu” događa se samo kada je sumrak, svitanje ili je vani potpuni mrak. Ovo je sigurnosna mjera, a služi kako bi se osiguralo da su vam oči dovoljno prilagođene mraku da vidite podna svjetla koja vas vode na sigurno duž prolaza u slučaju nesreće ili hitne evakuacije. Dakle, ako putnici i posada moraju brzo djelovati u hitnim slučajevima, njihove će se oči brže prilagoditi na prigušena svjetla i smanjenu vidljivost u kabini.
Našim očima može trebati između deset i 30 minuta da se potpuno prilagode tamnom okruženju, piše Conde Nast Traveler. To znači da prigušivanje svjetla može pomoći očima da se unaprijed prilagode na slabiju svjetlost. A ako je noć kada se svi iznenada moraju evakuirati, tih nekoliko sekundi koje su potrebne da se vaše oči prilagode na uvjete slabog osvjetljenja dragocjene su i mogu biti od velike važnosti za siguran izlazak iz zrakoplova.
VEĆINA ZRAKOPLOVNIH NESREĆA DOGAĐA SE TIJEKOM POLIJETANJA ILI SLIJETANJA, ZATO OPREZA NIKAD DOSTA!
Prema analizi zračnih nesreća od strane organizacija kao što su Međunarodna organizacija civilnog zrakoplovstva (ICAO) i Nacionalna uprava za zračnu i svemirsku administraciju (NASA), podaci pokazuju značajno povećanje rizika tijekom faza polijetanja i slijetanja. Prema ICAO-ovom izvještaju za 2022. godinu, čak 48% zračnih nesreća dogodilo se tijekom ovih kritičnih faza leta.
Nekoliko čimbenika doprinosi ovom povećanju rizika. Prvi i najčešći je ljudski faktor. Greške posade, uključujući pilote i zračne kontrolore, često su povezane s nesrećama tijekom polijetanja ili slijetanja. Istraživanje provedeno od strane NASA-e identificiralo je umor, stres i komunikacijske pogreške kao ključne elemente ljudskog faktora koji utječu na ove faze leta.
Tehnički problemi predstavljaju drugi značajan čimbenik. Analiza tehničkih izvještaja pokazuje da su neispravna oprema i sustavi te loše održavanje zrakoplova često povezani s nesrećama tijekom polijetanja ili slijetanja. Pa, kako ih spriječiti? Stručnjaci kažu da je potrebno konstantno ulagati u obuku posade, razvijati nova tehnološka rješenja i redovito održavati zrakoplove! U tom slučaju rizik bi bio znatno smanjen.