
“THAT WANAKA TREE”
Bolje zdravlje i kondicija, manje gužve i problemi s parkiranjem, smanjenje ispušnih plinova i onečišćenja zraka… Prednosti vožnje biciklom su brojne, a s globalnim porastom brige za ekologiju i zaštitu okoliša one sve više dolaze i u fokus institucija. Tako je Europski parlament nedavno donio rezoluciju kojom su postavili cilj da će udvostručiti broj kilometara biciklističkih staza u Europi i priznati biciklizam kao punopravni način prijevoza. Cilj je prepoznati vožnju bicikala kao ključni alat za postizanje dugoročnih klimatskih ciljeva.
Cilj je povećati broj ljudi koji svakodnevno koriste bicikl kao prijevozno sredstvo, a posljedično i smanjiti onečišćenje koje uzrokuju drugi načini prijevoza. Kako bi postigli navedene ciljeve donijeli su akcijski plan koji obuhvaća 17 točaka za razvoj biciklizma.
Ciljevi su uređenje biciklističke infrastrukture, poticanje proizvodnje bicikala u Europi, kao i povećanje broja radnih mjesta biciklističkom sustavu. On uključuje proizvodnju, turizam, maloprodaju i sport, koji već sada zapošljava oko milijun ljudi u EU.
Uključeni smatraju da se radi o rezoluciji koja predstavlja ključnu prekretnicu za biciklizam. Dosad se, naime, u Europi vodeće institucije nisu uopće bavile ovim pitanjem. Iako je pravno neobvezujuća za države članice, riječ je o važnom dokumentu koji će utjecati na oblikovanje budućih političkih prioriteta i odluka.
Nova rezolucija poziva na niz konkretnih poteza kojima se nadaju da će potaknuti ljude na češće korištenje bicikala. Među ostalim, poziva na povećanje ulaganja u sigurnu, izdvojenu biciklističku infrastrukturu u urbanim sredinama. Za tu namjeru već sad brojni hrvatski gradovi povlače novac iz fondova EU. Vožnju bicikla, navode, treba uzeti u obzir i pri izgradnji ili nadogradnji europske prometne mreže i izvan gradova.
U nastavku, rezolucija poziva na podupiranje proizvodnje bicikala i dijelova za bicikle na području EU, te na stvaranje dodatnih “zelenih” radnih mjesta u biciklističkoj industriji. Samim time, potrebno je povećati dostupnost i pristupačnost bicikala, te omogućiti sigurna i zaštićena parkirališna mjesta za njih. Za električne bicikle treba povećati broj punionica i njihov kapacitet, navodi se u dokumentu. Nadalje, poziva se na ubrzani razvoj europske mreže biciklističkih puteva EuroVelo. Ona sada broji 17 ruta.
Naposljetku, ovim se dokumentom pozivaju nadležni da 2024. godinu proglase Europskom godinom biciklizma. To već podržavaju brojne države članice, potpisnice Europske biciklističke deklaracije. Time se žele potaknuti države članice na dodatne mjere kao što su smanjenje stopa PDV-a na bicikle i dijelove za bicikle, promicanje biciklizma i potporu projektima koji povezuju biciklizam i turizam.
Neke europske zemlje već imaju jako razvijenu biciklističku infrastrukturu i velik broj ljudi koji koriste ovo prijevozno sredstvo, druge još kaskaju. Prema podacima stranice Statista, od europskih zemalja najviše je biciklista u Nizozemskoj, gdje je 58 posto građana koristi bicikl dva puta tjedno ili češće. Slijedi Njemačka, gdje to čini 36 posto ljudi. U Švedskoj 31 posto, a u Finskoj 30 posto građana redovito biciklira. Iako je uvjerljivo prva na listi zemalja, među gradovima je “pobjedu” odnio danski Kopenhagen u kojem oko 60 posto stanovnika redovito vozi bicikl.
“THAT WANAKA TREE”
Mir u srcu prirode
IZLOŽBA CVIJEĆA
Kvizovi
Tisućljetni čuvar Istanbula
Kvizovi
Priroda usred grada
DOBRO SE DOBRIM VRAĆA
Alarm s Bliskog istoka
Diše se punim plućima
ZAŠTITA PODMORJA
SUŽIVOT KOJI FUNKCIONIRA
Zabrinjavajuća pojava
novi zakon
ENORMNA ULAGANJA