
Neobični Mosuoi iz Kine
Podzemni vojni aerodrom Željava bio je najčuvanija tajna bivše Jugoslavije, a film o njemu, koji se prikazivao na HBO-u, pretvorio ga je u turističku atrakciju
Iako ima najmanji broj stanovnika u Hrvatskoj, Ličko-senjska županija prepuna je ljepota i zanimljivih lokacija, zbog čega su je s punim pravom prozvali i prirodoslovnim muzejem na otvorenom. Plitvice, dolina rijeke Gacke, Otočac, moćan Velebit, otok Pag, Smiljan, Kuterevo… U ovoj županiji definitivno se ima što za vidjeti, a ista, naime, skriva i najbolje čuvanu tajnu bivše Jugoslavije. Vodimo vas na aerodrom Željava! Isti je izgrađen u vrijeme Hladnog rata, na samoj granici između Hrvatske te Bosne i Hercegovine, a originalno je zamišljen kao vojna baza za Jugoslavensko ratno zrakoplovstvo i protuzračnu obranu.
Sastojao se od niza tunela i podzemnih hangara ukopanih u planinu, kojima je glavni cilj bio čuvati avione tipa MIG 21. Izgradnja ovog aerodroma bio je jedan od najvećih projekata bivše Jugoslavije, a ista je navodno stajala između šest i osam milijardi američkih dolara, što bi danas bilo više od 22 milijarde eura! Čitavo okolno područje bilo je strogo čuvano i zabranjeno za javnost, a iako danas devastirana i napuštena, Željava je svakako jedna od najpopularnijih turističkih atrakcija u Lici.
Od Zagreba je udaljena svega dva sata vožnje, a blizu su joj i prekrasna Plitvička jezera te grad Bihać. Aerodrom je smješten u nizini, podno obronaka planine Plješivice, na oko 300 metara nadmorske visine. Prostire se na površini koja premašuje osam milijuna metara kvadratnih, s tim da manji dio Željave pripada susjednoj BiH.
Aerodrom je najpametnije razgledati u pratnji stručnog vodiča, s kojim tura traje nešto više od dva sata. Naime, tuneli u sklopu istog toliko su veliki, složeni i mračni da kod mnogih posjetitelja izazivaju nelagodu, pogotovo ako ih krenu istraživati sami. Čitav tunelski sustav proteže se Plješivicom na čak 3,5 kilometara. Njihov sklop međusobno je povezan u obliku slova ”M” i ima četiri ulaza/izlaza za avione.
Tuneli su također bili opremljeni naprednim sustavima za pročišćavanje zraka i vode, kanalizacijom, strujom te zaštitom od radijacije. Osim toga, svaki metar tunela bio je pokriven i nadzornim kamerama. A osim onih u kojima su se nalazili avioni, postojali su i brojni drugi manji tuneli te prostorije, koji su imali različitu funkciju i namjenu. Komandni centar, kuhinja, svlačionice, tankovi s gorivom, spavaonice, kancelarije, učionice, spremište oružja i fotolaboratorij samo su neki od njih.
Naravno, najfotografiraniji motiv Željave definitivno je avion Douglas C 47. Svi posjetitelji obavezno se fotografiraju kraj njega, a zanimljivo je da je isti u Drugom svjetskom ratu služio za prijevoz padobranaca. Avion je postavljen kao ukras prilikom otvaranja baze i danas jasno signalizira da ste na pravom putu prema aerodromu i tunelima Željave.
Službeni naziv podzemnog vojnog aerodroma Željava zapravo je bio Objekt Klek 505, a čitav kompleks može se podijeliti u tri glavne cjeline, bazu, piste i maloprije spomenute tunele. Na uzvisini između tunela broj dva i tri podignut je i kontrolni toranj iz kojeg se, naravno, nadgledalo svih pet međusobno povezanih pista. A kako bi se čitav aerodrom mogao braniti i sa zemlje, uz njih je bila izgrađena i protuzračna obrana. Danas se tri piste nalaze u Hrvatskoj, dok su dvije u BiH.
Sama baza-kasarna zapravo je bila impresivan kompleks zgrada koje su funkcionirale kao potpora i logistika važnijem dijelu aerodroma, tunelima. Kancelarije, spavaonice, kuhinja, mehaničarske radionice, garaže, poligoni za trening… Sve se nalazilo na samom ulazu u Željavu. No osoblje koje je radilo u bazi nije nužno moralo imati pristup tunelima i pistama. Sve je, naime, bilo podređeno strogoj hijerarhiji i maksimalnom nadzoru, baš kao što jedna strogo čuvana tajna i zahtijeva.
Aerodrom Željava uništen je 1992. prilikom povlačenja Jugoslavenske narodne armije (JNA). Prilikom odlaska iz kompleksa, vojska ga je devastirala nizom eksplozija i detonacija u tunelima i na avionskim pistama. A o Željavi je 2016. snimljen i odličan dokumentarni film “Houston, We Have a Problem!”, koji je slovenski redatelj Žiga Virc napravio u koprodukciji s HBO-om. Isti se bavi jugoslavenskim svemirskim programom koji se razvijao upravo u tunelima ovog aerodroma, a otkriva i kako ga je Josip Broz Tito prodao američkom predsjedniku J. F. Kennedyju. Svakako ga pogledajte!
Neobični Mosuoi iz Kine
simbol glamura i luksuza
PRILIKA ZA CITY BREAK
IZMEĐU MITA I ISTINE
INSPIRATIVNA AKCIJA
IDEALAN JESENSKI IZLET
Kvizovi
ORIGINALNA KAMPANJA
LIJEPO PRIZNANJE
simbol glamura i luksuza
Ulaz je besplatan!
Skriveno blago Omana
ZA SVAKU POHVALU
Neočekivan prizor uz Savu
TRAJE 25 MINUTA
LJEPOTA DOSTUPNA SVIMA
NEODOLJIVI ŠARM
Netaknuti kutak Malte