
ISKORISTITE SEZONU
Preživio je ratove, poplave, širenje grada i milijune ljude koji su njime u posljednjih 700 godina prolazili. Njegova nježno žuta, ali pomalo oronula fasada okupana toskanskim suncem jedan je od najprepoznatljivijih simbol Firence. Kad bi mostovi mogli pričati, Ponte Vecchio imao bi milijun uzbudljivih pripovijetki. Poput one kako je jedini neokrznut prošao Drugi svjetski rat, ili kako ga je teško oštetila poplava 1966. godine. Najpoznatiji most u Firenci i cijeloj Toskani uskoro kreće u ogromnu obnovu, najveću otkako je izgrađen. To je izvrstan povod da se prisjetimo po čemu je sve poseban i zašto je nezaobilazna postaja svakoga tko istražuje ovaj dio Italije.
Ponte Vecchio, u prijevodu Stari most, nalazi se u srcu Firence, a ističe se svojom jedinstvenom arhitekturom i bogatom poviješću. Smatra se jednim od najvećih dostignuća europskog srednjovjekovnog inženjerstva i najstarijim europskim lučnim mostom. Premošćuje rijeku Arno i spaja povijesno središte sa živahnom četvrti Olrarno. Njegova gornja galerija povezuje galeriju Uffizi s palačom Pitti.
Posebnim ga čine brojne trgovine i radnje koje se na njemu nalaze već stoljećima. Nekad, u prošlosti, to su većinom bile mesnice i ribarnice, a danas ćete na njemu pronaći zlatarne i draguljarnice. Iako se most čini kao neobično mjesto za otvoriti trgovinu, povijesno za to postoji dobar razlog. Smatra se, naime, da u prošlosti radnje na mostu nisu podlijegale plaćanju poreza, jer su praktično bile na „ničijoj“ zemlji, pa se tradicija kupovanja na Ponte Vecchiju zadržala stoljećima.
Na ovom je mjestu prirodni prijelaz preko rijeke Arno postojao još u rimsko doba, ali za to nema materijalnih tragova. Prvi dokaz o postojanju mosta datira iz 10. stoljeća, a radilo se o nestabilnoj drvenoj konstrukciji. Prvi most uništen je u poplavi 1117. godine, nakon čega je izgrađen izdržljiviji, kameni. I njega je, dvjesto godina kasnije, odnijela rijeka Arno. U 14. se stoljeću zato ozbiljno pristupa gradnji mosta. Ona je započela 1345. godine i dovršena je pet godina kasnije.
Nije sasvim sigurno tko je zaslužan za njegov današnji izgled, postoji više teorija. Tko god stajao iza njega, očito je napravio dobar posao. Izgrađen je na temelju matematičkih proporcija, suvremenim metodama i od izdržljivih materijala, čime je osigurana njegova dugovječnost.
Nije pritom zanemarena ni estetska komponenta. Prepoznatljivi lukovi imaju i funkcionalnu i potpornu svrhu, a četiri kule koje ga okružuje bile su zadužene za njegovu zaštitu. U njegovoj se blizini nalaze najvažnije građevine u Firenci, kao i nekadašnje kuće velikaša. Zato je u jednom trenutku s mosta trebalo ukloniti mesare iz čijih se radnji širio smrad. Učinio je to vojvoda Medici, čija je kuća bila tik uz most, koji je potjerao mesare i kožare krajem 16. stoljeća.
U želji da podigne ugled mosta, pozvao je zlatare i draguljare da usele u prazne lokale. Tim je potezom prostor bio transformiran, a zlatarnice i draguljarnice, njih 48, i danas djeluju na mostu i gradska su atrakcija.
Ovaj neprocjenjivi simbol Firence, Toskane, ali cijele Italije 2026. godine kreće u najveću obnovu otkako je izgrađen. Iako je, dakako, bio redovno održavan, ova je prva velika restauracija i čišćenje, piše CNN. U Firenci ističu da je to povijesni trenutak jer je intervencija složena, a most će nakon nje biti još ljepši, najavljuju. Radovi će uključivati čišćenje cijelog mosta kako bi se uklonile alge, mahovina, lišajevi i korov koji tu rastu, kao i sve naslage koje su kemikalije ostavile u rijeci.
Dogradit će se dosadašnje zamjenske fuge, učvrstiti sam kamen te obnoviti kamen pješačke staze. Radovi na gornjem dijelu mosta počet će u listopadu i studenom ove godine, dok će se radovi na donjem dijelu mosta odvijati u ljeto 2025. i 2026. godine.
ISKORISTITE SEZONU
BALKAN JE SVE VEĆI HIT
Kvizovi
SVE TO U JEDNOM DANU!
neočekivani heroji
Najneobičniji zakon u Europi?
KULTURNA MEKA
Vijugava šetnica
Istarski ljepotan
ODLIČNA IDEJA ZA IZLET
NOVI SJAJ STAROG DVORCA
Raj za romantičare
Ideja za sva godišnja doba
Srce Baranje
NA SLAPU RIJEKE KUPE