
TAKO JEDNOSTAVNO I FINO
Mjesta
Mostovi su oduvijek bili mnogo više od pukog građevinskog materijala, konstrukcije koja fizički povezuje dvije strane i omogućuje lokalnom stanovništvu lakši prelazak. Oni su manifestacija ljudske snage, vizionarstva i vještine, izvanredna ostvarenja koja nadmašuju svoju osnovnu svrhu… Danas mnogi mostovi pričaju prekrasne priče o bogatoj prošlosti i kulturi mjesta na kojima su nikli. Oni su izvor inspiracije za slikare, pjesnike i sanjare čija pera i kistovi čudesno prenose njihovu ljepotu na platno ili papir. Ovo su po mnogima najljepši mostovi na svijetu koje vrijedi vidjeti uživo barem jednom u životu!
Duga, prostrana cesta koja vodi preko mora, da bi potom zaronila pod njega i nastavila se kao podzemni tunel. Tako bi se, ukratko, mogao opisati most Øresund, najduži most u Europi koji povezuje Švedsku i Dansku. Ujedno je riječ o najdužem mostu na svijetu koji prelazi granicu između dvije države. Ovo nevjerojatno arhitektonsko i projektantsko djelo pruža posebno iskustvo vožnje, a ima i simboličko značenje. Povezuje, naime, dvije države koje su u prošlosti znale biti i u ratu, a danas švedska pokrajina Skåne nekad je pripadala Danskoj.
Most Øresund važnu je ulogu imao u proslavljenoj skandinavskoj detektivskoj seriji Most. U njoj je upravo na njemu, točno na granici dvije zemlje, pronađeno mrtvo tijelo, a istragu zajednički vode švedski i danski detektivi. Øresund je dug 16 kilometara i povezuje danski Kopenhagen i švedski Malmö. Ima četiri trake za automobile i dva kolosijeka za vlakove. Oko 8 kilometara prolazi nad zemljom, da bi se potom spustio u podmorski tunel Drogden, dug 4 kilometra.
Simbol grada, motiv razglednica i nezaobilazno mjesto svakog obilaska Mostara je predivan Stari most na rijeci Neretvi, po mnogočemu jedinstven. Sam grad je dobio ime po “mostarima”, čuvarima mostova, tako da su mostovi oduvijek važan dio njegova identiteta.
U vrijeme rata 1993. srušen je originalni most izgrađen 1566. po nalogu sultana Sulejmana, a obnovljen je 2004. pri čemu je većinom korišten originalni kamen izvađen s dna rijeke i obližnjeg sela Blagaj. Arhitekti su koristili tradicionalne tehnike gradnje i originalne materijale, te je vjerno rekonstruiran prema izvornom dizajnu. Nakon obnove, došao je pod zaštitu UNESCO-a.
Pons Fabricius datira iz 62. godine prije Krista, a i danas se koristi, što ga čini rijetkim primjerom kamenog mosta koji je više od dva tisućljeća sačuvao svoju izvoru funkciju. Most povezuje otok Tiber s kopnom i jedan je od dva riječna mosta koja povezuju taj otok s kopnenim dijelom Rima. Izgradnju mosta naručio je Lucije Fabricije, što je vidljivo iz natpisa na mostu, nakon što je prijašnji drveni most izgorio u požaru. Pons Fabricius nije najstariji most u Rimu, ali se smatra najstarijim koji i danas stoji u svom izvornom obliku.
Kao i mnogi starorimski spomenici, i Pons Fabricius čuva natpis koji otkriva graditelja. On glasi “L . FABRICIVS . C . F . CVR . VIAR | FACIVNDVM . COERAVIT | IDEMQVE | PROBAVIT”. Taj se natpis može vidjeti na četiri mjesta na mostu, na obje strane svakog od lukova. Postoje i dva novija natpisa koja ukazuju na to da ga je papa Inocent XI obnovio 1979., a papa Eugen IV 1447. godine. Drugi most koji povezuje Tiber s kopnom na drugoj strani otoka je Pons Cestius, no on je izgrađen mnogo kasnije i nema svoj izvorni oblik.
Nad kanjonom rijeke Apurimac u Peruu i danas stoji posljednji sačuvani most iz vremena Inka. Star je najmanje 500 godina, a u njegovoj izgradnji nije korišteno ni željezo ni beton – cijeli je sagrađen ručno od užadi, odnosno pletene slame. Viseći most Q’eswachaka fascinantna je ostavština drevnog naroda Južne Amerike, a da ona ostane sačuvana brinu se mještani okolnih sela. Oni se svake godine okupljaju i obnavljaju most, pritom organizirajući veliku svečanost.
Nedaleko od mosta Q’eswachaka nalazi se novi, moderan most koji premošćuje kanjon, tako da lokalno stanovništvo ne obnavlja stari zbog potrebe. Čine to upravo kako bi sačuvali tradiciju i ostali međusobno povezani. Most je dugačak 60 metara i povezuje dva kraja kanjona na visini od 20 metara nad tlom. Stanovnici prenose vještinu izrade s generacije na generaciju već petstotinjak godina, koliko se procjenjuje da je most star. Njihov je trud prepoznao i UNESCO i upisao obnovu na popis nematerijalne svjetske baštine.
Jedna od najupečatljivijih znamenitosti Praga zasigurno je Karlov most, povijesno važno mjesto koje preko rijeke Vltave povezuje Donji grad (Mala Strana) i Stari grad (Stare mesto). Njegovu gradnju započeo je Karlo IV. 1357. godine na mjestu starog, drvenog Juditinog mosta koji je uništen u velikoj poplavi 1342. godine. Most je dug 520 metara, širok oko 10 metara i leži na 16 potpornih stupova te je ukrašen s 30 kipova i statua, većinom u baroknom stilu.
Za ovaj most se vezuju mnoge interesantne priče i legende, a jedna od njih kaže da su radnici prilikom izgradnje mosta, kako bi ga dodatno učvrstili, u cement ubacivali jaja. Znanstvena ekspertiza originalne žbuke sa slavnog Karlova mosta potvrdila je prisutnost bjelančevina tako da se, vrlo vjerojatno, legenda o dodavanju jaja u cement zasniva na istini.
Lančani most Széchenyi u Budimpešti impresivan je primjer građevinske konstrukcije iz 19. stoljeća koja se proteže preko rijeke Dunav i povezuje dva dijela grada: Budim i Peštu. Dizajniran od strane engleskog inženjera Williama Tierneya Clarka, a izgrađen od strane škotskog inženjera Adama Clarka, konstrukcija od lijevanog željeza otvorena je 1849. i bila je prvi trajni most izgrađen preko rijeke.
Povezujući trg Széchenyi ispred palače Gresham s trgom Adama Clarka ispod uspinjače pokraj Budimskog dvorca, lančani most Széchenyi danas je simbol zbližavanja ljudi iz svih društvenih slojeva, s istoka i zapada grada.
Jedan je od najpoznatijih svjetskih mostova, simbol San Francisca i Sjedinjenih Američkih Država te glavni ‘glumac’ mnogih hollywoodskih akcijskih scena. Gradnja velebnog Golden Gate mosta započela je 1933. godine, a završila četiri i pol godine kasnije, 27. svibnja 1937. godine. Dugačak je 2737 metara, a njegovi stupovi se protežu do čak 227 metara u vis.
Tijekom same izgradnje mosta, postavljena je zaštitna mreža ispod čelične konstrukcije koja je spasila živote 19 muškaraca. Ta je mreža kasnije dobila i svoj nadimak “Na pola puta do pakla”. Unatoč svim sigurnosnim mjerama, tijekom izgradnje je život izgubilo 11 muškaraca. Osim što je jedan od najznačajnijih mostova u SAD-u i popularna turistička atrakcija, ovaj most, nažalost, slovi i kao svjetski najpopularnije mjesto za počiniti samoubojstvo. S ciljem sprječavanja potencijalnih samoubojstava, lokalne vlasti su na most postavili table i govornice s kojih u bilo kojem trenutku prolaznici mogu pozvati i dobiti pomoć. Smatra se da je do sada s Golden Gate mosta u smrt skočilo više od 1700 osoba.
Brooklyn Bridge je jedan od najpoznatijih svjetskih mostova koji povezuje popularne newyorške kvartove Brooklyn i Manhattan. U vrijeme njegovog završetka 1883. godine, Brooklynski most je bio najduži viseći most na svijetu, koji i danas simbolizira san o boljem životu. Radi se i o jednom od najprepoznatljivijih simbola New Yorka koji je nebrojeno puta poslužio kao pozornica za snimanje poznatih svjetskih filmova i serija.
Ponte Vecchio je čuveni most smješten u srcu Firence, koji se ističe svojom jedinstvenom arhitekturom i bogatom poviješću. Ovaj most, čiji naziv znači “Stari most” na talijanskom jeziku, prelazi preko rijeke Arno i spaja dva dijela grada. Ono što ga čini posebnim su brojne trgovine i radnje koje se nalaze na njemu, posebno trgovine zlata. Ponte Vecchio je jedan od rijetkih mostova u svijetu gdje se tradicionalne trgovine održavaju na mostu već stoljećima.
Kamniti ili Kapucinski most je jedan od najstarijih mostova u Sloveniji, smješten u prekrasnom srednjovjekovnom gradiću Škofja Loka. Izgrađen je u 13. stoljeću, njegova arhitektura odražava romanički stil tog vremena, a prepoznatljiv je po svojoj kamenoj konstrukciji, sagrađenoj od povezanih kamena bez upotrebe veziva. Sa svojim elegantnim lukovima i starinskim izgledom, Kamniti most stvara romantičnu atmosferu koja je istovremeno idealna za šetnje i fotografiranje, pružajući posjetiteljima osjećaj da su zakoračili u prošlost.
TAKO JEDNOSTAVNO I FINO
POPRILIČAN MINIMALAC
KRATKA, ALI SLATKA VOŽNJA
IMPRESIVNA GRAĐEVINA
svojevrsni misterij
MJESTO NEVJEROJATNE LJEPOTE
Raj na rubu vulkana
GRAD KOJI OSVAJA NA PRVU
EKSTRAVAGANTNI LUKSUZ
atrakcija u susjedstvu
S plaže u svemir
Čudnovati fenomen