Najpoznatija i najduža putnička željeznička linija na svijetu ima nevjerojatnih 876 stanica, a 25 ju je godina gradilo 100 tisuća ljudi, većinom zatvorenika

Foto: Shutterstock

Transsibirska željeznica san je praktički pa svakog putnika. Vožnja u nepoznato, daleko i novo, krajolici i ljudi koji se izmjenjuju, izlasci i zalasci sunca, sve u neprestanom kretanju, kilometar za kilometrom novih mogućnosti, iznenađenja i doživljaja, svojevrsno putovanje kroz vrijeme jer prolazi kroz čak osam različitih vremenskih zona. I naravno, dva kontinenta, Europu i Aziju… Transsibirska željeznica (u svom osnovnom obliku, no o tome malo kasnije) broji nevjerojatnih 9288,2 kilometra, prolazi kroz čak 87 većih gradova, od toga njih pet koji imaju više od milijun stanovnika, a putovanje njome danas, bez da silazite, traje do osam dana, ovisno o vrsti vlaka.

NEKOLIKO GLAVNIH PRAVACA TRANSSIBIRSKE ŽELJEZNICE

Transsibirska željeznica, kao mreža željezničkih pruga, podijeljena je dakle na dva kontinenta. Njezinih 1777 kilometara nalazi se u Europi, a 7512 odnosno preostalih 80 posto u Aziji. Magična ‘granica’ između dva kontinenta nalazi se na njezinu 1778 kilometru. Zahvaljujući svim svojim nevjerojatnim karakteristikama, transsibirska je željeznica danas jedna od najslavnijih na svijetu. No, što taj poznati pojam stvarno znači? Naime, obično kad se spomene transsibirska željeznica misli se na potez od Moskve do Vladivostoka, no stvari su zapravo malo kompliciranije.

Transsibirska željeznica ne samo da je ‘mreža’ željezničkih pruga, nego ona podrazumijeva i nekoliko glavnih pravaca. Neki izvori navode tri glavna, neki čak pet. Mi ćemo vas pobliže upoznati s tri: transsibirski, transmongolski i transmandžurski (neki dakle još spominju pravce Ural te Bajkal-Amur).

ODREDIŠTA SU, OSIM VLADIVOSTOKA, I PEKING I ULAN BATOR

Glavnim pravcem smatra se upravo onaj po kojem cijela željeznička mreža i nosi ime, a to je slavna Transsibirska linija koja povezuje Moskvu i Vladivostok kroz gradove kao što su Nižnji Novgorod, Omsk, Krasnojarsk i Irkutsk. Drugi se pravac naziva transmandžurskom linijom i ona se podudara s transsibirskom linijom sve do Tarskye, koja se nalazi 1000 kilometara istočno od Bajkalskog jezera, te dalje nastavlja jugoistočno i završava u Pekingu.

Treći pravac, transmongolska linija, s transsibirskom se podudara do grada Ulan Ude na istočnoj obali Bajkalskog jezera, a zatim ide dalje prema Ulan Batoru, glavnom gradu Mongolije te završava opet u Pekingu.

NAJDUŽA ŽELJEZNIČKA PUTNIČKA LINIJA NA SVIJETU

Suprotno uvriježenom mišljenju transsibirska željeznica ipak ne predstavlja najduže željezničko putovanje na svijetu. Naime, taj naslov pripada 13 tisuća kilometara dugačkoj liniji Yiwu-Madrid kojom se odvija teretni promet. No, transsibirska željeznica slovi za najdužu putničku željezničku liniju na svijetu, iako se i tu moramo ponovno malo ograditi. Naime, tehnički gledano, dvije su linije (iako najvećim dijelom prolaze upravo transsibirskom željeznicom) ipak dulje. Jedna je Kijev – Vladivostok (11085 kilometara), a druga Pjongjang – Moskva (10267 kilometara).

GRADILO JE 100 TISUĆA LJUDI, VEĆINOM ZATVORENIKA

Službena izgradnja željeznice počela je 1891. godine, a ukupno je na njoj radilo oko 100 tisuća ljudi, većinom zatvorenika, koji su nerijetko radili u neviđeno teškim uvjetima. Najteži dio gradnje, koja je općenito govoreći trajala ukupno 25 godina, navodno je bila izgradnja dionice kod Bajkalskog jezera, još jednog ruskog rekordera. Riječ je o najdubljem (oko 1700 metara) i najstarijem jezeru na svijetu. Naime, nekada se linija naprasno prekidala upravo kod tog jezera, a teret je trajektima prebacivan s jedne obale na drugu. Danas željeznica prati jezero u duljini od oko 200 kilometara.

NEVJEROJATNI VREMENSKI UVJETI I ČAK 876 STANICA

Statistika koja se veže uz transsibirsku željeznicu doista je nevjerojatna. Naime, vlakovi koji voze njome ponekad se, u najhladnijim dijelovima kojima pruga prolazi, susreću i s temperaturama od minus 62 stupnja Celzijevih, dok minus 25 nije apsolutna nikakva rijetkost. Najviša točka željeznice nalazi se na 1040 metara, a najniža na svega četiri metra nadmorske visine.

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

Objavu dijeli Mikhail Dolgopolov (@mihan765)

Isto tako, transsibirska željeznica broji čak 876 stanica! Mnoge od njih su male, no neke se doista ističu veličinom ili izgledom. Najveća je ona u Novosibirsku, dok je Slyudyanka na Bajkalskom jezeru jedini željeznički kolodvor odnosno stanica na svijetu koja je u potpunosti izrađena od mramora.

NAJDUŽI TUNEL I NAJOPASNIJA RIJEKA KOJOM PROLAZI

Isto tako, transsibirska željeznica broji čak 497 mostova i 15 tunela. Što se tiče ovih potonjih, najduži tunel na transsibirskoj željeznici je tunel Tarmanchukansky dug oko dva kilometra. Najduži most broji od 2500 metara, a prelazi rijeku Amur. Inače, transsibirska željeznica prelazi čak 16 većih rijeka, od kojih se najopasnijom smatra Khor. Naime, za vrijeme poplava razina vode u njoj naraste i za devet metara.

IZVOZNA ŽILA KUCAVICA, ALI I PUTOVANJE U LUKSUZU

Transsibirska željeznica iznimno je važan moment ruskog gospodarstva. Naime, njome se obavlja čak 30 posto ruskog izvoza, radi čega je štite i uz željeznicu posebno vezane oružane snage, jedne od najstarijih takvih na svijetu. No, isto tako ona je danas i turistička atrakcija. Oni koji zaista žele putovati njome u luksuzu, sada mogu i to. Naime, postoji i takva linija, pod nazivom Carska Rusija, koja putnike vodi iz Moskve do Ulan Batora ili Pekinga, u predivno ukrašenim kabinama, privatnim kupaonicama te raskošnom restoranu i baru.

Pročitajte još