Djeca u ovoj državi znaju kako posaditi mrkvu, salatu i krumpir! Sa svojim učiteljima obrađuju vrtove i uče o uzgoju biljaka

Foto: Unsplash
piše Putni Kofer

Voće, povrće i sve što je potrebno za ručak danas se lako može nabaviti u obližnjem supermarketu. Zbog te pogodnosti djeca diljem svijeta jedva da znaju odakle dolazi hrana koju svakodnevno konzumiraju, a često ni ne znaju kako ju uzgojiti. No, u Amsterdamu i mnogim drugim nizozemskim gradovima postoji praksa u školama gdje se djeca uče o prirodi i poljoprivredi kroz praktične aktivnosti. Naime, ovaj program se zove “tuinieren”, što znači vrtlarenje, a u okviru njega djeca uče o uzgoju biljaka, očuvanju prirode i brizi za okoliš te se tako potiče njihovo zanimanje za zdravu hranu. Evo koje su dobrobiti uključivanja djece u vrtlarstvo!

Na kojem se jadranskom otoku nalazi jezero slanije od mora? Dio je zaštićenog prirodnog područja i savršeno je za kupanje

PROGRAM JE ZABAVAN, DJECA PUNO UČE O ZDRAVIM NAMIRNICAMA I PROVODE VRIJEME U PRIRODI

Svaki tjedan djeca iz mnogih osnovnih i srednjih škola u Nizozemskoj zajedno sa svojim učiteljima posjećuju vrt i uče o procesima sadnje sjemena, suzbijanju korova, pravilnom zalijevanju biljaka te najzabavnijem dijelu – berbi vlastite hrane. Lokalni mediji izvještavaju da ti mladi ljudi istinski uživaju u uređenju svog vrta i berbi plodova koje su sami uzgojili. Ne samo da uživaju u okusu vlastite žetve, već osjećaju da je ta hrana znatno ukusnija od namirnica koje mogu kupiti u obližnjem supermarketu.

VIŠE VREMENA VANI I VIŠE FOKUSA NA DOBROBIT DJECE

Sve više škola usmjerava djecu prema važnosti povezanosti s prirodom i svim prednostima koje proizlaze iz vlastitog uzgoja hrane. Novo uvedeni programi ih potiču da usvoje zdravije prehrambene navike, a možda čak i inspiriraju njihove roditelje da kod kuće stvore vlastiti povrtnjak. Osim toga, ovi programi donose još jednu značajnu korist: provedba vremena izvan učionice pomaže djeci da razvijaju bolju i dugotrajniju koncentraciju.

UČENICI KOJI SE BAVE VRTLARSTVOM POSTIŽU BOLJE REZULTATE NA ZNANSTVENIM TESTOVIMA

Većina roditelja teži tome da njihova djeca provode više vremena na otvorenom, udaljena od ekrana, televizije i video igrica, a vrtlarstvo se pokazalo kao izvanredan način za postizanja tog cilja. Stručnjaci čak tvrde da je vrtlarstvo prava znanost! Učenici stječu duboko razumijevanje o razvrstavanju biljaka, vremenskim uvjetima, tlu te o štetnicima i bolestima koje napadaju biljke. Na prirodan i praktičan način, djeca ulaze u svijet botanike. Nedavna istraživanja pokazuju da su učenici koji su imali priliku iskusiti vrtlarenje kao dio svojeg školskog programa postizali bolje rezultate na standardiziranim znanstvenim testovima od svojih vršnjaka koji nisu imali priliku upoznati se s vrtlarstvom u školi.

Jedna od najboljih plaža za pse na svijetu nalazi se u Hrvatskoj! Ljubimci tamo imaju potpunu slobodu, a mogu uživati i u pivu, čipsu i sladoledu

“AKO UZGOJE, POJEST ĆE”

Učenici s oduševljenjem prate proces uzgoja svojih biljaka i nakon toga se javlja znatiželja – žele kušati plodove svoga rada. Jedna stručnjakinja za vrtlarstvo i zdravlje volontirala je kao mentorica učenicima osnovne škole u Nizozemskoj osam godina. Nakon toga, iznijela je svoje opažanje o ogromnim prehrambenim i zdravstvenim koristima koje djeca ostvaruju vrtlarenjem. Rekla je: “Uz zabrinutost zbog rastuće pojave pretilosti, dijabetesa, pa čak i visokog krvnog tlaka među djecom, vrtlarstvo potiče fizičku aktivnost na otvorenom. Djeca će jesti sve što sami uzgoje, čak i ako je to zeleno.”

VRTLARSTVO JAČA EMOCIONALNE I MEĐULJUDSKE VJEŠTINE

Djeca koja se bave vrtlarenjem uče niz važnih životnih vještina. To uključuje odgovornost, strpljenje, ustrajnost te kako se nositi s razočaranjem kad njihov vrt ne napreduje onako kako su očekivali. Također, vrtlarenje ih uči kako surađivati s braćom, sestrama, prijateljima i školskim kolegama kako bi zajedno uspješno odradili posao u vrtu. Ove vještine su temelj za razvoj karaktera, a istraživanja pokazuju da djeca upravo u vrtlarstvu stječu ove vrijedne životne kompetencije.

PODIJELI ČLANAK