Kada su Split i Zagreb prvi put povezani vlakom? Putovanje je trajalo 12 sati, a nova linija cijeloj je Dalmaciji otvorila nove mogućnosti

Foto: Getty Images

Putovanje vlakom pruža jedinstvenu priliku za istraživanje prekrasnih pejzaža koji nas okružuju na opušten i ugodan način. Prekrasne krajolike svakako pruža i vožnja od Zagreba prema Splitu, i obrnuto, posebno kroz divnu Liku i planinske predjele. No dok Europa posljednjih nekoliko godina proživljava pravu malu renesansu kada su u pitanju željezničke veze, Hrvatska nažalost zaostaje. Cijeli željeznički sustav kao da više nazaduje nego napreduje. No linija između Zagreba i Splita ljeti je ipak i dalje prilično aktivna i puna. Znate li kada su Split i Zagreb prvi put povezani vlakom? Ima tome punih 99 godina!

LIČKA PRUGA SVEČANO JE OTVORENA 25. SRPNJA 1925. GODINE

Za mnoge je generacije koje su stasale tijekom dvadesetog stoljeća željeznička linija između dva grada bila najprirodnija, najdostupnija, a često i jedina moguća veza. Kako piše matica.hr, lička je pruga svečano otvorena 25. srpnja 1925. godine nakon više desetljeća čekanja, čime je okončana prometna izoliranost Dalmacije. Prvi je vlak krenuo iz Splita za Zagreb 26. srpnja 1925. u ranim jutarnjim satima, a putovanje je trajalo oko 12 sati.

NOVA LINIJA OKONČALA JE PROMETNU IZOLIRANOST I PRUŽILA MLADIMA NOVE PRILIKE

Nakon što je otvorena za promet, lička je pruga imala izuzetno važnu ulogu u putničkom prometu. Njezino značenje posebno je dolazilo do izražaja u kontekstu razvoja turizma na dalmatinskom području, jer se je uspostavila ključna veza između Splita i Šibenika sa sjeverom zemlje i ostatkom Europe. Osim toga, mladima iz Dalmacije pružala je iznimne mogućnosti za visoko obrazovanje. Lička pruga je time znatno olakšala pristup visokom obrazovanju, otvarajući put mladim Dalmatincima prema boljim akademskim programima i profesionalnom uspjehu nakon završetka studija.

PRVI VLAK U HRVATSKOJ KRENUO JE 1860. I POVEZIVAO JE MEĐIMURJE S MAĐARSKOM

Hrvatske željeznice na svojim službenim web stranicama pišu kako je prvi vlak u Hrvatskoj krenuo u promet 24. travnja 1860., kada je otvorena pruga koja je povezivala Nagykanizsu (Mađarska) s Pragerskim (Slovenija), a prolazila je kroz Međimurje, i to na dijelu od Kotoribe (most na Muri) do Macinca. Ideja o izgradnji pruge potječe iz 1854. godine, a važna je zbog povezivanja Budimpešte s tada najvažnijim željezničkim pravcem u Habsburškoj Monarhiji, Beč-Trst, dovršenim 1857. godine.

Pročitajte još