
PROŠIRENJE PONUDE
Možda se radi o samo 10-ak kilometara dugoj cesti, no kakvih je to deset kilometara! Takvih da će vam se ‘urezati’ u pamćenje baš kao što je i sama cesta urezana u živu stijenu… Kamena cesta, ili u originalu Taş Yol (poznata je i pod engleskim nazivom Stone Road), nalazi se u Turskoj, jedna je od najizazovnijih u toj zemlji, ponekad je čak nazivaju i jednom od najopasnijih na svijetu, a ta joj izazovnost daje i na slavi. No, ona je mnogo više od adrenalina. Jesmo li spomenuli da prolazi kroz nadnaravno lijepu prirodu? I da je nevjerojatno fotogenična? I da priča nevjerojatnu priču o ljudskoj upornosti i ustrajnosti?
Kamena cesta probija se kroz planine Munzur na istoku Turske te povezuje Divrigi u regiji Erzincan s povijesnim gradom Kemaliye (nekad Eğin), koji je svojedobno bio kozmopolitsko i trgovačko središte na Putu svile. Grad se danas nalazi na popisu kandidata (tzv. tentative list) UNESCO-a, a poznat je po zdanjima koja su nastala tradicijskim načinom gradnje pod imenom “hımış”. Taj način gradnje obuhvaća korištenje drvenih greda, usitnjenog kamenja, odnosno stijenja te ispune od blata. Sama Kamena cesta nastala je zahvaljujući tamošnjem lokalnom stanovništvu, koje je naumilo povezati trgovačke karavane koje su pristizale u grad s ostatkom Anatolije.
To što su naumili, to su i napravili, a sam pogled na cestu istog je trena pretvara u živući spomenik ljudskoj ustrajnosti, upornosti i volji. No, krenimo redom. Gradnja kamene ceste započela je još 1870. godine, i to doslovno pijucima i lopatama te ljudskim rukama koje su dubile tvrdoglavu stijenu Karanlık kanjona, odnosno Mračnog kanjona. Sam kanjon dugačak je 25 kilometara, doseže dubinu od 1000 metara, litice se u njega spuštaju praktički pod pravim kutom, a neke njegove dijelove, kaže internet, sunčeve zrake zbog njegove dubine nikada ni ne dotaknu. Mračnim kanjon protječe rijeka Karasu, pritoka Eufrata, najduže rijeke u jugozapadnoj Aziji.
Kamena cesta izdubljena je, dakle, upravo u litici tog kanjona, a njezina je gradnja trajala nevjerojatnih 132 godine. Naime, prvotni su lokalni graditelji uspjeli u živoj stijeni izdubiti nekoliko kilometara ceste, no ona isprva nije bila dovoljno široka za promet vozilima. Tijekom narednih je desetljeća proširivana, a naposljetku je završena 2002. godine. Osim zavoja koji neopreznog vozača mogu ‘odvesti’ u ponor mjestimično dubok i do 500 metara, cestu ‘krasi’ i ukupno 38 tunela probijenih u stijeni, koji se nalaze na visini od 400 do 500 metara, i u kojima su mjestimično probijeni ‘prozori’ u stijeni kako bi u njih ušlo malo danjeg svijetla.
Isto tako, Kamenu cestu krase i predivni pogledi na sam klanac i rijeku u njemu u kojoj turistički brodovi nisu rijedak prizor. Cesta je mjestimično užasno uska, na najužim dijelovima broji svega dva metra pa je vožnja njome, očekivano, oprezna i spora. “Cesta je rezultat napornog rada lokalnog stanovništva koje je, koristeći samo pijuke i lopate, uspjelo izgraditi tri kilometara ceste tijekom godina.
Izgradnja ove ceste bila je definitivno teža i opasnija od vožnje njome”, rekao je svojedobno za Daily Sabah Latif Yalçıner, vlasnik jedne od lokalnih turističkih kompanija koje nudi turu razgledavanja te nevjerojatne prometnice. Dodao je pritom kako ona za posjetitelje predstavlja “čisti adrenalin”.
Kao takva predstavlja samo jednu “dozu adrenalina” koja se, kako prenose razni izvori, može dobiti u toj regiji. Naime, grad Kemaliye je poznat po vodenim sportovima, a njegova okolica po paraglajdingu. Područje, kao i sam kanjon, ponekad pohode i oni koji se bave wingsuit letenjem. U svakom slučaju, sama Kamena cesta danas služi prvenstveno u turističke svrhe. Pravi promet odvija se okolnim modernijim prometnicama.
PROŠIRENJE PONUDE
SVI NA SLJEME!
Kvizovi
samo da je povoljno!
CRNI KRALJEVIĆ ŠOLTE
Arehološka senzacija
kvart s pričom
Cirkuska tragedija stoljeća
Vožnja za pamćenje
DRAGULJ ZADARSKOG ARHIPELAGA
U SRCU ANATOLIJE
IZOLIRAN OD OSTATKA SVIJETA
AUSTRIJA NIKAD NE RAZOČARA
ŽILA KUCAVICA TERRE MAGICE
ŠVICARSKI DRAGULJ