PUT ZDRAVLJA I PRIJATELJSTVA

Koja povijesna staza prolazi kroz Hrvatsku i još dvije države, a spaja 33 predivna mjesta? Prati trasu nekad slavne željezničke linije i može se cijela proći pješke ili biciklom

Nekad je ovim krajem prolazio vlak koji je spajao Trst i Poreč. Putovao je kroz današnju Italiju, Sloveniju i Hrvatsku, a osim putnika, prevozio je vino i maslinovo ulje, kamen, ugljen, drvo i sol. Bio je jedan od motora razvoja Istre. No slavni vlak koji je prometovao sjeverozapadnom Istrom 1935. je, nakon 33 godine, prestao voziti. A na njegovoj trasi danas je uređena jedna od najljepših pješačkih i biciklističkih staza u ovom dijelu Europe: Parenzana.

PARENZANA JE MJESTO KOJE SPAJA POVIJEST, BAŠTINU I PRIRODNE LJEPOTE

Cijeli istarski poluotok ispresijecan je pješačkim i biciklističkim stazama i prava je meka za ljubitelje aktivnog odmora. No Parenzana je ipak više od staze kojoj ćete posvetiti jedan dan, ili popodne, uživati u prirodi i vratiti se kući. Staza koja danas povezuje 33 mjesta i 3 zemlje mjesto je koje spaja povijest, baštinu, prirodne ljepote i simbol je prijateljstva između tri države. Upravo zato ponijela je nadimak “staza zdravlja i prijateljstva”.

Otok Prvić na Kvarneru je najveći nenastanjeni otok u Hrvatskoj
Neukroćena prirodaZnate li koji je najveći nenastanjeni otok u Hrvatskoj? Za njega možda nikad niste čuli, ali ima poznatijeg imenjaka kod Šibenika
Nastavi čitati

CIJELA JE STAZA DUGA 123 KILOMETRA I IMA BROJNE TUNELE I VIJADUKTE

Nekadašnja željeznička linija prometovala je od 1902. do 1935. godine i prolazila nekim od najljepših istarskih krajolika. Cijela je željeznička linija bila duga 123 kilometara, koliko se i danas može proći na uređenoj pješačko-biciklističkoj stazi. Neki izletnici prolaze pojedine dijelove staze, drugi hodaju i voze više dana pa je “odrade” odjednom, no svi uživaju u nevjerojatnom iskustvu koje ona nudi.

Put vodi kroz prekrasne udoline, pokraj zelenih brežuljaka i tik do srednjovjekovnih gradića, kroz vinograde i uz maslinike. Njena posebnost se ogleda i u brojnim tunelima i impresivnim vijaduktima – pravim remek djelima ondašnje infrastrukturne arhitekture.

NA STOTU OBLJETNICU OTVORENJA POKRENUTO JE UREĐENJE STARE TRASE

Zadnja parna lokomotiva Parenzanom je prošla 1935., jer je linija zbog sve veće konkurencije cestovnog prometa postala neisplativa. Iako su obitelji željezničkih radnika ostale živjeti u tadašnjim postajama, ogoljena Parenzana je počela padati u zaborav sve do stote obljetnice otvorenja pruge kada su Istrijani i Slovenci udružili snage i odlučili da je vrijeme da ožive ovu jedinstvenu željeznicu. Tako je započeo projekt „Parenzana – put zdravlja i prijateljstva“.

Park šuma Zlatni rt
IDEALNO ZA ŠETNJUZelena park šuma mirna je oaza najposjećenijeg grada u Hrvatskoj, čuva ga s juga i krije mirisne borove, visoke pinije i mir prirode
Nastavi čitati

I DA PROĐETE SAMO DIO SLAVNE RUTE UŽIVAT ĆETE U KRAJOLIKU I GRADOVIMA

Hrvatski dio Parenzane proteže se sjeverozapadnom Istrom i omogućuje vam da upoznate prekrasni seoski krajolik. Početak je obično u Bujama, odakle su svojedobno kretali vlakovi, no ovisno o vašim željama možete izabrati dvije rute: jedna vodi iz Buja prema Savudriji i slovenskoj granici, kroz šume i poljane s pogledom na Piranski zaljev.

Druga vodi preko Grožnjana i Motovuna prema Vižinadi, s pogledom na srednjovjekovne gradiće na brdima, kroz tunele, nadvožnjake i ruševine. Za one raspoložene avanturistički, možete proći cijelu rutu i krenuti iz Trsta prema Poreču, ili obrnuto.

DIO ISTRE KOJIM PROLAZI STAZA BOGAT JE KULTURNIM I POVIJESNIM ZNAMENITOSTIMA

“Sjeverozapadna Istra kojom je prometovala Parenzana, prepoznatljiva je po mnogim kulturno povijesnim znamenitostima, počevši od Eufrazijeve bazilike i Savudrijskog svjetionika do Jame Baredine i Zvjezdarnice u Višnjanu te srednjovjekovnih gradića na brežuljcima koji ovom dijelu Istre daju dodatnu ukrasnu notu”, navodi stranica Istra.hr.

Aktualno

Pročitajte još